Ghid introductiv în turismul electronic: e-Rezervare

O dată cu dezvoltarea tehnologiilor informaţiei şi a comerţului electronic, rezervărea electronică (online booking) s-a dovedit a fi una dintre cele mai populare modalităţi de facilitare a accesului la bunuri şi servicii, prin intermediul internet-ului .

Ghid introductiv în turismul electronic: e-Rezervare

Utilizate cel mai mult în domeniul hotelier, al transporturilor aeriene şi pentru serviciile de rent-a-car, serviciile de rezervări electronice se conformează exigenţelor legale care îşi au izvorul în actele normative ce fac referire la serviciile de internet, în general ,(pentru .ro: acte normative ce acoperă drepturile de autor, criminalitatea informatică, comunicaţiile electronice, viaţa privată) şi la cele de comerţ electronic şi încheiere contractelor la distanţă, în particular (pentru .ro: acte normative ce acoperă comerţul/plata electronică, semnătura electronică, publicitatea online).

Ar trebui să fie o chestiune de rutină pentru navigatori şi, în acelaşi timp, consumatori de servicii online de a trimite ordine electronice către agenţiile turistice prezente în spaţiul virtual, ordine pentru anumite bunuri sau servicii. Au fost proiectate, în acest scop, aplicaţii client/server şi tot mai multe companii, implicit cele din domeniul serviciilor turistice, au trecut la operarea pe Web a afacerilor datorită acestui format electronic, întrucât nu este foarte dificil să scrii un mesaj text şi să plasezi informaţia într-o bază de date, de multe ori aflată în spatele unui Computer Reservations System/Global Distribution System. De altfel, una dintre oportunităţi este aceea de a putea primi ordine prin e-mail. Printre cele mai cunoscute sisteme de rezervări se numără Worldspan, Sabre sau Amadeus (sistem de rezervări folosit şi de compania Tarom).

În cazul în care vizitatorul unui portal de turism găseşte o ofertă satisfăcătoare, acesta poate face rezervarea directă prin completarea unui formular cu datele de contact, formular ce este trimis agenţiei ofertante sau turoperatorului, evitând astfel deplasarea la locul unde, în mod abişnuit, poate fi prestat serviciul pentru care manifestă interes.

În 2001, patru companii aeriene din SUA – United, Delta, Northwest şi Continental – şi-au unit forţele şi au lansat un site comun. Cele patru companii, care deţineau la momentul respectiv 55% din piata americana, au creat primul multi-airline travel portal, păstrându-şi totodată propriile site-uri de Internet, portal care oferă servicii complete (rezervări bilete de avion, la hoteluri, car rental şi alte servicii şi informaţii turistice). Astfel, vizitatorii pot face comparaţii între mai mulţi furnizori de servicii turistice vizitând un singur site.

Conforma Asociaţiei Americane a Industriei de Călătorii (Travel Industry Association of America -TIA), în anul 2002, 57% dintre cei care au făcut rezervări electronice au rezervat locuri de cazare la hoteluri, numărul acestora însumând exact jumătate din numărul celor care au făcut rezervări pentru bilete de avion (77%) şi pentru închirieri maşini (37%). Numărul celor care au făcut rezervări în scopuri turistice a crescut, faţă de 2001, cu 25%, atingând o cotă de 41% (39 de milioane de oameni).

Conform capital.ro, în 2004, la nivel european, repartiţia vânzărilor online ca urmare a rezervărilor online a fost: 57,4% bilete de avion, 15,8% cazari, 14,4% circuite, 8,7% bilete de tren, 1,9% închirieri de maşini, cu menţiunea că liniile aeriene low-cost au contribuit cu 28% din vânzari. La sfârşitul anului 2005, biletele electronice au reprezentat peste 40% din totalul biletelor vândute de agenţiile IATA.

Printre avantajele rezervărilor electronice se numără disponibilitatea online a serviciului 24 din 24 de ore, timp economisit, confirmarea este trimisă imediat (în cazul în care se foloseşte un sistem automat de rezervări, existând cazuri când confirmarea depinde, totuşi, de un agent de rezervări uman), flexibilitatea în ceea ce priveşte modificarea detaliilor rezervări.

Printre dezavantajele rezervărilor electronice se numără eroarea umană şi criminalitatea informatică datorită vulnerabilităţilor în sistemele de rezervare.

Ghid introductiv în turismul electronic: partea 1 & partea 2.

Referinţe:
Horaţiu Dumitru, av. – Aspecte juridice ale rezervărilor online, eFinance, Anul III, nr. 38, octombrie 2003, pg. 38 – 39.

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

8 comments

Mi se pare mie sau statisticile sunt putin cam vechi? E adevarat insa ca industria este destul de obtuza in a oferi informatii.
In iunie 2008 s-a trecut la 100% bilete electronice la 4 ani dupa ce IATA a stabilit acest target si la 14 ani de la emiterea primelor bilete electronice de catre United in 1994. Urmatorul pas este BCBP (Bar Coded Boarding Passes) care are ca si target de finalizare finalul lui 2010.
In Romania piata de online se estimeaza ca se afla undeva intre 5-10 % dintr-un total de 800 mil Eur (sper sa nu gresesc suma totala, nu am datele langa mine).

In rest felicitari , un articol complet si bine documentat.

Salut, Marius!

Mulţumesc pentru completări.

Aşa e, statisticile sunt destul de depăşite întrucât postul de faţă face parte din lucrarea mea de licenţă de acum 3 ani. N-am căutat să intru aşa adânc în statistici, ci doar să familiarizez vizitatori interesaţi cu etapa de e-rezervare.

N-am mai avut răbdare să actualizez datele pentru US şi Europa, aş fi vrut să o fac în schimb pentru România, dar majoritatea datelor disponibile se referă strict la rezervările/vânzările de bilete de avion, iar eu vroiam să acopăr şi hoteluri, rent-a-car etc. pentru a face cititorilor o idee de ansamblu. Din păcate, m-am lăsat păgubaş în cele din urmă şi am decis să păstrez datele vechi.

Cât depsre BCBP, doar ce am văzut şi eu cum poate fi aplicată noua tehnologie via BNETvideo (via Paralela45ro):

Promit că la postul despre plăţi electronice voi veni cu date mult mai actuale.

In Romania pe langa neincrederea sau nepriceperea oamenilor in utilizarea mijloacelor de plata electronice mai avem o problema si asta e legata de neseriozitatea sau orizontul mult prea ingust al hotelierilor. De la inceputul acestui an am inceput sa facem rezervari la hoteluri din Romania si din pacate ne lovim aproape zilnic de probleme din partea proprietarilor sau administratorilor de hoteluri. Nu numai ca n-au auzit de sisteme electronice de rezervari online dar nu resusesc sa se descurce nici macar cu un cont de e-mail. Fax-ul e inca la putere, sunt unii care probabil consuma tone de hartie in fiecare luna… Se modifica tarifele fara niciun fel de notificare si asta in conditiile in care ai un constract valabil semnat cu ei! Te trezesti astfel ca vinzi peste receptie si-ti crapa obrazul de rusine cand trimiti un turist la hotel si vede ca era mai ieftin daca mergea direct la hotel. Si exemplele pot continua…

Salut, Adrian! Mulţumesc pentru vizită şi comentariu!

Cred că vechiul sistem de management nu a dispărut încă din activitatea hotelieră, însă nu pot să nu observ că noii proprietari de vile/pensiuni monitorizează reacţiile legate de timpul petrecut de turişti în unităţile administrate de ei. Dovadă stau chiar reacţiile de pe viaromania.eu. Implementarea unui sistem de rezervări este, cred eu, dificilă pentru administratori care nu sunt familiarizaţi cu noile tehnologii. Printre ei, cea mai populară tehnologie este încă telefonul şi verificarea, în persoană, a contului bancar.

Eu, unul, dau o perioadă de încă 5 ani până când mentalitatea managerilor unităţilor hoteliere se va schimba.

Toate cele bune!

Pingback: Tururi virtuale prin intermediul telefonului mobil | Ghid Turistic Digital 2.0
Pingback: E timpul să numărăm pârtiile de schi din România
Pingback: Acest articol nu este despre turismul electronic în ediţiile de print ale ziarelor. Nici măcar în cele online

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.