Prinde carpooling-ul rădăcini în .ro?

Carpooling-ul sau partajarea de mașină presupune folosirea aceleiași mașini pentru satisfacerea nevoii de transport atât a șoferilor/proprietarilor de mașini, cât și a celor ce vor să ajungă într-un anume loc, dar nu dispun de mașină personală iar transportul public nu le este chiar la îndemână. De obicei, costurile de transport se împart între cei implicați într-o astfel de activitate.

#9 autostop:hitchhiking:autostopp: stöppleFoto: Gabriela Fustos

Cum site-urile ce intermediază legătura dintre șoferii dispuși să transporte pasageri ce doresc să ajungă într-un anume loc apar regulat în online-ul românesc, de curând am observat o promovare mult mai evidentă pentru un astfel de serviciu, cumasina.net, serviciu lansat în toamna lui 2009, conform versiunii online a ziarului Adevărul. Zic mult mai evidentă întrucât a beneficiat de numeroase apariții în presa online (evz.ro, realitatea.net, observatorulcultural.ro etc.), precum și pe alte site-uri, spre deosebire de serviciile asemănătoare prezentate aici, pe blog, cu un an în urmă.

Conform celor spuse de Cristi Şchiopu, de inițiatorul proiectului, acesta se remarcă de celelalte site-uri de profil prin simplul fapt că nu necesită autentificare, anunțurile (cererile sau ofertele de transport) putând fi postate doar din două click-uri. Totuși, ce nu a menționat Cristi Şchiopu este cât se luptă să țină departe spam-ul și anunțurile irelevant (ex. șoferi ce își oferă serviciile pentru transport mărfuri).

O altă problemă ridicată de Răzvan Radu de la cazare-mamaia-constanta.ro, în comentariile unui interviu acordat de Cristi Șchiopu pentru drumliber.ro, scoate în evidență vizibilitatea site-ului pe internet, făcând comparație între viteza de răspuns la un anunț dat pe site-ul cumasina.net și cea de răspuns pentru același anunț dat pe Twitter. Aici eu văd problema în felul următor: Twitter e un canal de comunicare rapidă, unde mesajul se transmite prin text bloc, pe când cumasina.net, și orice alt site de mediere între șoferi și pasageri, este o platformă ce necesită transmiterea mesajului prin completarea mare multor câmpuri în ideea de a face posibilă filtrarea acestuia la căutări după destinație și alte criterii. Evident, nu este exclusă poziționarea slabă a site-ului după căutări în motoarele de căutare:

  • pentru autostop (cel mai frecvent cuvânt cheie ce duce către astfel de site-uri de profil) apare ca al doilea rezultat din a doua pagină de rezultate a Google;
  • iar pentru transport cu mașina (căutare sugerată de inițiator) apare în prima pagină de rezultate a Google, pe poziția a patra.

În cele din urmă, anunțurile publicate pe site sunt publicate manual și pe contul de Twitter asociat cu site-ul cumasina.net. În acest caz, un cont de Twitter nesupravegheat sau o perioadă mai lungă a celui ce administrează cumasina.net departe de computer nu ar ajuta cu nimic business-ul. Un feed RSS pe secțiunea de anunțuri a site-ului ar reduce efortul de a le plasa și pe Twitter, iar cei interesați le pot recepționa mult mai repede abonându-se fie direct la RSS-ul site-ului fie la cel al fluxului de mesaje de pe Twitter.

Dacă ar fi după mine, site-ul ar trebui să aibă și o versiune de mobil, având în vedere faptul că mulți din cei ce călătoresc se folosesc mai mult de smart phone-ul din dotare pentru a afla informații despre mijloacele de transport sau despre obiectivele turistice. Aceast aspect este susținut de gama variată de dispozitive smart phone existentă pe piață și un număr destul de mare al celor ce le dețin, precum și un procent măricel (undeva peste 25% din români) al celor ce accesează internetul direct de pe telefonul mobil. Astfel, informația ar fi distribuită mult mai rapid pentru cei care într-adevăr au nevoie de ea, pentru cei aflați în teren.

Pentru servicii asemănătoare vizitați și calatoresteieftin.net, pentrustudenti.ro, drumbun.eu, masinaplina.ro,  autostop.com.ro și pasager.eu.

Pe final, înainte de a da un răspuns la întrebarea din titlu, propun să descoperim împreună care este cel mai popular serviciu de partajare de mașină (sau poate preferați autostop online) din .ro:

[poll id=”2″]

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

12 comments

Cred ca mai sus e un articol obiectiv mai presus de orice.
Intr-adevar, se pare ca exista mai multe situri de autostop online decat credeam, insa multe lasa impresia unor proiecte neterminate (fie ca vorbim de design, functionalitate, vizibilitate). Eu stiu ca pentru cumasina.net inca slefuiesc, slefuiesc si am incredere ca voi ajuta multa lume printr-un astfel de site.
Ca dezvaluiri tehnice: cred ca pot numara pe degetele de la o mana anunturile irelevante postate pana acum (a fost un asdasdasd, vreo doua de transport de pachete si inca unul cu balarii). Deci surprinzator de putine 🙂
Postarea pe Twitter era initial automata, prin APIul Twitterizer, imediat dupa postarea unui anunt. Aceasta retransmitere s-a dovedit lenta si cateodata se pierdea conexiunea, ori mesajele erau considerate spam, iar pentru utilizator nu era deloc o experienta placuta. Asa ca pentru moment, retransmitem manual anunturile pe Twitter.
Nu cred insa ca Twitter e modul optim de alertare a utilizatorilor de noi anunturi. Cred mai degraba ca pe mail merge mai bine, voi investiga posibilitatea aceasta. Pentru versiunea ‘mobile’, e o idee buna…
Toate cele bune si multumesc de analiza!

Pingback: Află cât te costă benzina într-o ieșire oarecare

Salut, Cristi!

Legat de alerta prin email, eu o văd ca pe o implementare necesară a autentificării în rețea. De altfel, autentificarea în rețea ar permite un istoric al utilizatorului (curse cerute în trecut, feedback-uri din partea celor care au călătorit împreună cu utilizatorul/au oferit transport acestului, transprență minimă în ceea ce privește identitatea acestuia).

Pe de altă parte și un simplu câmp bifat asociat cu încă unul pentru inserarea adresei de email la care se dorește primirea actualizărilor la anunț, ar putea fi, într-adevăr, o soluție optimă.

Cât depsre Twitter, mai degrabă este un mediu magnet pentru potențiali călători și nicidecum un mediu în care se transmite o alertă. Alertele ar trebuie adresate direct celor interesați.

Cele bune!

Pingback: ecodrum.ro, mai eco decât un hibrid?
Pingback: Când ieși la ocazie, să ai bani suficienți la tine
Pingback: iLeo Marketing Interactiv a lansat platforma de carpooling 4inmasina.ro | Ghid Turistic Digital 2.0

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.