[Interviu] Răzvan Ciucă și Andra Miloiu despre aboutro.com

Poate o să ajung să fac un interviu cu inițiatorii tuturor proiectelor de care vă posvestesc pe blog. Acum e timpul să aflăm mai multe din culisele proiectului aboutro.com de la Răzvan Ciucă și Andra Miloiu care au avut amabilitatea de a răspunde la câteva întrebări în stilul gtd20.ro. Chiar așa, dacă ceea ce faci se cheamă proiect, mai poți spune că e pasiune?

În ceea ce privește structura interviurilor aștept sugestiile și nelămuririle voastre în articolele ce vorbesc despre proiectele online din zona de turism. Până la următorul interviu, să vedem cum își laudă Răzvan și Andra copilul.

Pentru început ne puteţi spune, pe scurt, câteva cuvinte despre echipa din spatele aboutro.com şi care a fost motivaţia ce a îndreptat-o spre acest tip de proiect?

In afara de noi doi, cei care am si pornit proiectul acesta, in echipa au mai fost doi baieti: Alecs pe partea de programare si George pe design; si doua fete: Sanziana la texte si traduceri si Raluca la culegere de informatii.

Ideea ne-a venit in timp ce ne chinuiam sa punem la punct iesirile noastre. Am realizat ca este loc pentru un produs mai bun care sa rezolve problema informatiei fragmentate referitoare la locurile interesante din tara, si a lipsei de vizibilitate in ceea ce priveste locatia si pozitia acestora pe harta.

Nimeni nu vrea sa-si bata capul cu planificarea unei excursii, motiv pentru care multi prefera sa cumpere pachete turistice oferite de agentii. Din pacate asemenea pachete vizeaza doar cateva locatii arhicunoscute, urmeaza o cale predefinita si nu ajuta calatorul sa descopere ceva nou (in engleza exista o expresie care descrie foarte bine asta: “walking the beaten path”).

Asa ca noi am plecat la drum cu scopul clar de a realiza un site util si usor de folosit de toti cei care isi doresc sa calatoreasca prin Romania.

Aşa cum am precizat şi în articolul de prezentare pentru aboutro.com, numele nu este tocmai potrivit pentru un planificator de călătorii? De ce aboutro.com?

E simplu: pentru ca nu intentionam sa ne limitam doar la planificarea de calatorii. Cu asta am inceput, dar ne dorim ca AboutRO.com sa fie un portal cu informatii vaste despre Romania turistica.

Mai avem cateva idei la care lucram, pe care o sa le discutam eventual intr-un viitor interviu.

Cei ce vă citesc blogul vor fi surprinşi să constate că aboutro.com acoperă peste 2300 de atracţii turistice. Eu, în demersul meu pentru un ghid turistic, mi-am propus să scriu doar despre locuri pe care le-am vizitat personal. În ce proporţie echipa aboutro.com a acoperit cele 2300 de destinaţii plasate pe harta turistică?

Initial si noi ne gandeam sa scriem doar despre locatiile pe care le cunosteam atunci, dar asta ar fi insemnat sa ne limitam la aproximativ 300 de locuri si sa ne bazam  apoi pe continut generat de catre utilizatori. Metoda aceasta ar fi avut desigur avantajele ei, dar ar fi intarziat maturizarea website-ului.

Asa ca am preferat sa ne documentem despre cat mai multe locuri frumoase din Romania, sa le introducem in website, si sa facilitam adaugarea de informatii din partea vizitatorilor.

Pe paginile dedicate obiectivelor se observă o rubrică de Pagini Utile ce va acoperi unităţi de cazare, de alimentaţie şi timp liber. Veţi merge pe acelaşi tipar ca şi în cazul obiectivelor sau veţi apela la integrarea de servicii externe în baza unor parteneriate (vezi viaromania.eu şi dordeduca.ro)?

Da, chiar suntem in cautare de parteneri pe partea de cazare deoarece vrem sa oferim vizitatorilor o paleta completa de informatii si sa rezolvam cele mai importante nevoi pe care le are orice turist: “ce sa vizitez”, “unde dorm” si “ce mananc”.

Am fost motivati sa mergem in directia aceasta si de povestile turistilor straini care viziteaza tara noastra. Cum suntem inscrisi in reteaua Couchsurfing.org unde activam de mai bine de un an, am avut acces la multe impresii din partea lor. Cel mai mult ne-a impresionat un cuplu din Israel; cei doi s-au documentat timp de doua saptamani pentru a planifica excursia lor de o saptamana prin Romania.

Tara le-a placut foarte mult, insa le-a fost greu sa gaseasca intr-un singur loc toate informatiile de care aveau nevoie.

Deci exista cerere pentru informatii centralizate, iar parteneriatele reprezinta cea mai rapida metoda prin care putem acoperi aceasta nevoie.

În ceea ce priveşte traseele pe care vizitatorii site-ului le generează, vizaţi oameni care au deja în posesie autoturisme pesonale sau şi pe cei ce vizează partajarea mijloacelor de trasport cu mai mulţi doritori? În cazul celui de-al doilea scenariu, luând în calcul evoluţia platformelor online de car sharing, credeţi că parteneriatul cu o astfel de platformă ar fi în beneficiul aboutro.com? Credeţi că ar funcţiona mai bine ca serviciu integrat direct în site?

Generarea de trasee priveste in egala masura ambele tipuri de vizitatori mentionati mai sus, cat si autostopistii. Chiar avem niste prieteni care au facut asta folosind traseul din website pentru a-si planifica o iesire de doua zile.

Ne-au amuzat tare mult cand ne-au povestit ca unul dintre soferii cu care au mers  s-a ratacit si au iesit din incurcatura folosind harta printata din site.

Revenind la intrebarile tale, planul de dezvoltare pe termen scurt nu include integrarea unei platforme de online car sharing. Pe termen lung insa, nu excludem posibilitatea aceasta pentru ca sistemul ar putea functiona mai bine ca serviciu integrat in site.

Trenul este si o sa ramana un mijloc important de transport pentru multi calatori, asa ca acum ne concentram in directia aceasta, in ideea de a genera trasee si sugestii pentru cei care fie prefera trenul, fie nu au o alta alternativa.

În ultima vreme se tot discută în online despre faptul că aceeaşi idee poate veni mai multor oameni în acelaşi timp, dar neexpusă publicului nu valorează nimic, ca şi bariere fiind menţionate cel mai des sursele de finanţare. Puteţi spune cititorilor wwwgtd20.ro cât a costat ideea aboutro.com odată pusă pe foaie (practic, banii ce s-au investit de la începuturi)?

Daca ideea este buna, de obicei finantarea nu reprezinta o problema. Probabil ca unii cititori stiu de cei “3F” ce enumera sursele de finantare: “family, friends and other fools”.

Iar daca in urma cu cativa ani nu existau asa multi Angel Investors in Romania, in ultima vreme acestia s-au inmultit considerabil. Pentru o investitie de 50000 euro, acestia cer de obicei un maxim de 20% din profit, lucru care e destul de rezonabil.

In ceea ce priveste costul total pentru dezvoltarea aboutro.com, acesta este momentan confidential si in nici un caz nu este incheiat. Poate ca o sa va satisfacem curiozitatea cu alta ocazie.

În cât timp de la lansarea serviciului aboutro.com credeţi că acesta va deveni profitabil (ştiu că sună a pradox, dar să încercăm un exerciţiu de imaginaţie)? Spre ce metode de monetizare v-aţi îndrepta cu aboutro.com?

Probabil ca o sa sune putin naiv, dar in momentul in care am avut ideea nici nu ne-am gandit la monetizare. Voiam doar sa facem ceva util pentru noi si pentru alti oameni. Desigur ca intre timp s-au schimbat multe lucruri, de la previziunile legate de costurile initiale, pana la implementari viitoare care necesita investitii considerabile. Ca metode generale de monetizare luam in calcul afilierea si parteneriatul cu diverse servicii de turism.

In ritmul in care decurg lucrurile, noi speram ca in maxim doi ani site-ul sa devina profitabil.

Estimaţi că mediul online din .ro va deveni suficient de competitiv pentru planificatoarele de călătorii online? În afară de triptime.ro, ce alt serviciu din .ro credeţi că ar putea fi o ameninţare pentru aboutro.com?

“Amenintare” este un cuvant foarte dur. Din pacate aboutro.com si triptime.ro s-au cunoscut prea tarziu, cand ambele website-uri erau aproape gata de lansare. Daca am fi stiut din timp ca lucram la o idee asemanatoare, probabil ca am fi colaborat. Bine, nici acum nu este prea tarziu.

Symbolya.com (n.a. vezi postul de aici) este un alt website  interesant care atinge oarecum tangential problemele pe care vrem si noi sa le rezolvam, dar la nivel global si prin continut generat de utilizatori. Maturizarea website-ului lor probabil ca o sa mai dureze o vreme.

Revenind la prima intrebare: e greu de anticipat ce o sa se intample cu mediul online din Romania in privinta planificatoarelor de calatorii. Tendinta actuala de a lansa startup-uri la nivel global si aplicatiile pentru platforme mobile care prind tot mai mult teren, s-ar putea sa schimbe semnificativ piata.

Este foarte posibil ca in cativa ani multe afaceri online sa se bazeze pe aplicatii din retele sociale si de pe mobile ca surse principale de venit, iar website-urile sa fie complementare sau realizate mai mult cu scop de prezentare.

Cu atat mai mult, planificatoarele de calatorii ar beneficia de capacitatile platformelor mobile de geo-localizare si usurinta cu care pot fi folosite oricand si oriunde.

Pe final, ne puteţi spune cum vede echipa aboutro.com turismul electronic din .ro în următorii 2-3 ani?

Asa cum in alte tari turismul electronic inregistreaza valori de pana la 80% din totalul tranzactiilor in domeniu, speram ca si in Romania sa se atinga indici apropiati. Poate ca 2-3 ani este prea putin pentru asta, dar cu siguranta o sa vedem o crestere semnificativa.

In 2010, GECAD Epayment au anuntat un salt de 70% fata de 2009 – in volumul de tranzactii online pe turism (analiza primului trimestru). Odata ce s-a facut primul pas in directia acesta, cresterea o sa fie cel putin constanta.

De asemenea, tot mai multe agentii de turism s-au aliniat la noile tendinte si sunt prezente acum pe Facebook si Twitter, unde conteaza foarte mult feedback-ul si interactiunile dintre utilizatori. Asa ca ne asteptam la o imbunatatire semnificativa a calitatii serviciilor de turism online si o diversificare a acestora.

Vă mulţumesc pentru răspunsuri şi pentru timpul acordat!

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

5 comments

Felicitari pentru idee!

P.S. Daca veti gasi un angel investor care sa ofere 50 de mii pentru 20% „din profit”, atunci sa ii transmiteti din partea mea sa se lase de afaceri… 🙂

Pingback: Se înmulțesc planificatoarele de călătorii. Azi despre SkyTrip.ro

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.