Servicii de localizare în turismul online

geo-locationAcest post a apărut iniţial pe blogul Turismark, unde Ghid Turistic Digital 2.0 contribuie în mod regulat cu articole despre practicile de marketing în turism, atât în mediul online cât şi offline.

Mulţi dintre cei ce au folosit telefoane mobile de generaţie mai veche, nici nu şi-au dat seama, probabil, de faptul că au avut de a face cu fenomenul location based services mult mai devreme, pe când servicii ca Forsquare, Gowalla sau Facebook Places nu existau. (foto)

În ceea ce priveşte România, la începutul lui 2004, în primăvară, îşi făcea apariţia serviciul busola Connex, ce permitea afişarea pe display-ul telefonului mobil a informaţiilor despre zona în care posesorul acestuia se afla, precum şi mesaje publicitare de la diverse firme, precum McDonald’s şi Raiffeisen Bank. Având în vedere faptul că serviciul ce trimitea mesaje publicitare se activa în acelaşi timp cu busola, au luat naştere o grămadă de controverse legate de violarea intimităţii clienţilor. Legat de aplicabilitatea în turism, nu era tocmai un lucru ce venea în ajutorul turiştilor (în adevăratul sens al cuvântului). Încercând să facă o legătură cu domeniul turismului, zf.ro a publicat ştirea sub titlul Busola Connex, in loc de ghid turistic, ceea ce nu era tocmai adevărat, întrucât serviciul furniza numai informaţii sumare, fără indicaţii sau coordonate, sau măcar nume de străzi. Faptul că îţi permitea să afli că eşti în punctul X, dar fără a avea posibilitatea de a afla cum ajungi în punctul Y, nu te ajuta cu nimic în postura de turist.

După vreo 4 ani au apărut şi servicii mai sănătoase de marketing mobil, tot un fel de location based, dar cu acordul utilizatorului. McDonald’s s-a împrietenit repede cu astfel de servicii, afişând pe monitoarele din incinta fast-food-urilor promoţii, îndemnându-i pe cei interesaţi să activeze porturile bluetooth pentru a fi abordaţi printr-o alertă şi a fi selectaţi pentru câştigarea unui premiu. În calitate de consumator aflat în zonă, stârnindu-ţi curiozitatea, îţi puteai da acceptul pentru contactare. Nu era nicidecum obligatoriu!

Surpriza a venit din partea RATB, ce a pus la dispoziţia călătorilor un serviciu asemănător de furnizare informaţii prin bluetooth. Din păcate, la momentul respectiv, nu am reuşti să îmi dau seama cum funcţionează, iar serviciul a dispărut între timp. Ar fi putut fi foarte util pentru turişti prin furnizare de informaţii vizând intervalul de succedare a mijloacelor de transport în comun, trasee deviate, şi de ce nu, scoaterea în evidenţă a obiectivelor turistice de pe traseu.

În anii ce au urmat s-au popularizat şi la noi reţelele de tipul location based. În cadrul Webstock 2010, Cristian Manafu prevedea, printre altele, un avânt în rândul internauţilor români pe reţelele sociale bazate pe servicii de tipul location based, cum sunt cele pe care le-am enumerat la începutul postului.

În calitate de turist/călător astfel de servicii îţi permit să bookmark-uieşti cu ajutorul coordonatelor GPS locuri pe care le consideri interesante şi pe care doreşti să le împărtăşeşti cu prietenii tăi. Fără astfel de facilităţi aplicaţii precum Trip Journal ar fi incomplete.

Evident, astfel de servicii nu se limitează doar la exemplul dat mai sus, în zona asta a turismului ele mai pot cuprinde, după cum urmează: info trafic, facturare de tip location based (de exemplu, poţi telefona gratuit într-o anumită zonă), informaţii legate de petrecerea timpului liber (de exemplu, prin interogarea unui serviciu de tip location based ţi se pun la dispoziţie informaţii specifice legate de divertisment), direcţii de mers având ca repere staţii de metrou sau autobuz, reduceri la vizitarea anumitor obiective turistice etc. Spre deosebire de Twitter, unde timeline-ul este îngropat de alte informaţii din fluxul fiecărui urmăritor căruia te adresezi, informaţiile sunt filtrate şi răspunsurile sunt aproape instante.

Şi, ca să dăm şi un exemplu local de folosire a serviciilor location based, merită menţionată iniţiativa unei cafenele din Timişoara, Reconecta Cafe, ce aparţine lui Sergiu-Ovidiu Blindu, ce a decurs la promovarea acesteia pe Foursquare printr-o ofertă specială şi a povestit lumii despre asta în cadrul unui TweetMeet Timişoara din 2010.

Printre nominalizaţii la Webstock Awards 2010 s-a numărat şi un serviciu location based românesc, topspots.ro. Momentant nu îmi dau seama cât de location based e având în vedere că nu este susţinut de nici o aplicaţie mobilă.

Voi cunoaşteţi cazuri de promovare a agenţiilor de turism, hotelurilor, restaurantelor din România în reţelele vizate?

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

2 comments

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.