SEO și PPC în turism

Azi, de la ora 18.15, în Orange Concept Store (Calea Victoriei, nr. 41), se va ține cea de-a 11-a ediție lunară Lumea SEO PPC, un eveniment axat pe discuții despre search engine optimization și Pay Per Click Marketing.

Ediția de azi se va axa pe SEO și PPC în turismul online, invitați fiind, pentru a ține prezentări specifice, Bogdan ARON (trafic.ro) și Cristian IGNAT (consultant marketing online si marketing afiliat la 2Parale).

Foto: lumeaseoppc.ro

Singurele mențiuni despre SEO de pe acest blog au fost făcute în articolele despre greșelile frecvente pe site-urile de turism (în postul de aici puteți vedea prezentarea lui Bogdan Aron la atelierele J’Info Training din cadrul Târgului de Turism al României) și s-au limitat la hidden words, link spam, conținut copiat, link depth, lucruri elementare, iar ca și practici folosirea programelor de marketing afiliat în contexte cât mai clare, targetate, drept pentru care voi încerca să asimilez cât mai mult din experiența prezentatorilor, cât și a participanților (da, voi încerca să fiu prezent la eveniment; încă vă puteți înscrie la eveniment aici), în ideea de a găsi răspunsuri la câteva întrebări:

  • Ce structură de link este recomandată unui site turistic?
  • Au imaginile de pe site-urile de turism un impact considerabil în decizia de cumpărare? Dar textele pompoase?
  • Cum e mai bine: un ghid turistic ca extensie a unui blog sau un blog ca extensie a unui ghid turistic? Mai multe detalii despre acest aspect aici.
  • lista rămâne deschisă pentru webmasterii începători (bloggeri) ce administrează site-uri de turism.

Dacă între timp aveți răspunsuri la îndemână, nu ezitați să le plasați în comentarii pentru a le dezbate.

Actualizare din 2 iulie 2011:

Așa cum am anunțat, am ajuns la întâlnirea dedicată SEO și PPC în turism. Până a început prezentarea am avut ocazia să schimb câteva cuvinte cu Corina Georgescu despre postul ăsta și industria turistică văzută din interior :). Printre idei, m-am mai uitat după fețe cunoscute în public și l-am zărit și pe Marius Negre și 2 oameni de la Hotel Peeps (i-am recunoscut după tricourile branduite), ce cred că s-au simțit vizați în discuția mea cu Corina.

Bogdan Aron, Greșeli frecvente în optimizarea și promovarea site-urilor de turism

Nici nu și-a început Bogdan Aron prezentarea bine, Greșeli frecvente în optimizarea și promovarea site-urilor de turism, că oamenii deja au început să atragă atenția că există multe agregatoare de oferte care strică vizibilitatea site-urilor de agenție și hoteluri în rezultatele căutărilor pe motoarele de căutare.

Publicul a comentat pe margina prezentării încă de la început, stârnindu-l pe Bogdan Aron să intre în detalii legate de metodele agresive de promovare (link spam din partea agențiilor) și terminând cu observația că sunt mult prea multe site-uri de turism (am spus-o și eu la un moment dat) ce fac mare parte din trafic din motoarele de căutare (rezultate organice), devenind dependente de acestea. Acest lucru poate duce la un bounce rate destul de mare pe nișa turism (statistici trafic.ro), asta și pentru că vizitatorul nu este reținut pe site prin link-uri interne sau informații complete.

Plecând de la premisa de mai sus (site-uri de turism dependente de traficul din motoarele de căutare), Bogdan Aron a ridicat următoarea problemă: Ce ați face dacă mâine nu ar mai exista motoare de căutare? Evident, lumea a intervenit subliniind faptul că s-ar orienta către rețelele sociale și directoarele de link-uri.

Publicul a mai intervenit completând lista greșelilor întâlnite pe site-urile de turism de către Bogdan Aron cu exemple din piață: campanii pay per click făcute de operatorii de booking/site-uri de rezervări pe numele unor hoteluri din baza de date (exemplu dat de Corina Georgescu), ceea ce duce la plasarea acestora pe poziții mai slabe în căutările din motoarele de căutare. Olivian Breda a completat lista cu site-urile ce mizează pe subdomenii cu cuvinte cheie, Bogdan Aron completându-i exemplul cu turneo.ro, site de rezervări ce practică acest lucru.

O altă modalitate de a afecta vizibilitatea site-urilor de turism în căutări este practica randării pe cuvinte cheie în rețele sociale (înscriind un utilizator de Twitter pe baza unui cuvând cheie popular, utilizator ce va apărea în rezultate la căutarea după cuvântul cheie), bloguri, Facebook etc.

Printre alte tipuri de greșeli pe site-urile de turism, Bogdan Aron a mai menționat și  timpi de încărcare mari pentru paginile site-ului (contează la indexare), CSS și scripturi necorespunzătoare, broken links (301 vs. 404), navigări defectuoase în site-uri (bread crumbs), cuvinte ascunse etc.

Fan fact-ul prezentării: în prezentare a fost un exemplu de site de turism AȘA NU, 4anotimpuri.ro, al cărui creator era în sală :); nici Bogdan Aron, nici omul în cauză nu cred că se așteptau la o astfel de situație. Omul s-a justificat prin faptul că site-ul a fost creat acum 7 ani, iar proprietarul nu dorește un facelift.

La finalul prezentării, publicul a avut ocazia să adreseze întrebări. Singura întrebare a fost legată de parteneriatul dintre agenția de turism veltravel.ro și site-urile de știri generaliste realitatea.net și money.ro. Răspunsul a venit din public, de la Marius Negre. Cum nu l-am auzit prea bine din locul în care stăteam, îl aștept să dea un răspuns și aici pentru cititorii blogului. 🙂

Mai multe detalii despre situația site-urilor de turism în contextul dat găsiți în prezentare sau puteți aflat urmărind înregistrarea video a prezentării.

În pauza dintre prezentări am discutat puțin cu Marius Negre despre SEO specialist vs. web copywriter și asta pentru că eu mă regăsesc mai degrabă în postura asta decât în postura de SEO și PPC specialist. 🙂

Cristian Ignat, Targetarea unei campanii AdWords pentru site-urile de turism

Dacă prima prezentare a fost prietenoasă și cu oameni ca mine, a doua a fost adresată unei categorii de public mult mai specializată, drept pentru care nu îmi rămâne decât să punctez căteva din ideile pe care le-am notat eu:

  • o reclamă AdWords este cu atât mai eficientă cu cât obține un Quality Score mai mare (are relevanţă în căutări, presupune gruparea de cuvinte cheie);
  • cifrele în reclame atrag atenția consumatorului de pachete turistice online (și nu numai);
  • trebuie evitate reclame targetate pe o anumită destinație ce fac trimitere către site-uri ce mixează ofertele pentru acea destinație cu alte destinații;

Mai multe detalii despre situația site-urilor de turism în contextul dat găsiți în prezentare sau puteți aflat urmărind înregistrarea video a prezentării.

La finalul prezentării l-am zărit în mulțime și pe Răzvan Pascu pe care nu am ezitat să-l întreb cum poate scrie constant pe blog și să se ocupe și de job și alte activități. 🙂

Overall, din cei prezenți nu cred că mai mult de 1/3 aveau treabă cu turismul.

P.S. Ce ați citit mai sus este scris din perspectiva unui om fără experiență în SEO și PPC, așa că vă rog să fiți chibzuiți când vine vorba de critică. Mulțumesc!

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

9 comments

Mulțumim frumos de follow-up, o să îl includem în follow-up-ul pe care îl vom face și noi. Mersi.

Eu îți mulțumesc pentru evenimentul în sine. E un început într-o direcție cu impact asupra vizibilității online și nu numai.

Dacă am înțeles lucrurile greșit, vă rog să mă corectați.

Pingback: Follow-up: SEO și PPC în turism – cum a fost la a unsprezecea ediție lunară Lumea SEO PPC – Orange Concept Store, 29 iunie 2011?: Lumea SEO PPC
Pingback: Editia a VI-a a seminariilor travelVision. Campanii de reduceri in turism
Pingback: SEO şi PPC în turism (2) | Ghid Turistic Digital 2.0

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.