Întâlnirea 2 Parale, ianuarie 2012. Oportunități de a face bani pe internet

În mod normal, nu aș fi scris postul despre întâlnirea 2Parale pe acest blog, ci pe cel personal, dar cum s-a nimerit ca printre advertiserii prezenți la întâlnire să fie și un reprezentant al Vel Travel, voi rezuma aici ce s-a discutat. Sunt aspecte pe care le-am reținut și altele pe care le-am ignorat, având în vedere faptul că le știam deja.

E prima întâlnire 2 Parale la care particip, dar mă bucur că au fost oameni care m-au recunoscut de pe la alte întâlniri și cu care am interacționat (Bogdan Aron de la trafic.ro, Adriana și Alexandra de la viajoa.ro, Iulian Sârbu de la trans-ferro.com). Îi mulțumesc pe această cale și Roxanei Ivan pentru primire. 😉

Surprinzător, putem vorbi de comerț electronic și în România

Că românii se țin încă la distanță de cumpărăturile online și de plățile cu cardul este un subiect mult discutat, deși, dacă mă întrebați pe mine, e un subiect care își va pierde buzz-ul, având în vedere ultimele tehnologii de marketare (camere de probă virtuale) și modalități de plată (carduri valorice prepaid, opțiuni de plată prin internet banking fără a furniza date personale magazinelor online etc.), la care se adaugă securizarea tranzacțiilor.

Și dacă mai amintim și faptul că numai siturile de reduceri colective au generat în 2011 vânzări de 15 milioane EUR numai în România (7,65 milioane euro la începutul lui august 2011, conform redutti.ro), e clar că există avânt pentru cumpărăturile online, cu obiceiuri de cumpărare chiar ieșite din comun (s-au înregistrat accesări numeroase pe siturile de comerț electronic în jur de ora 23.00, până spre spre 01 a.m.).

Funcționează marketingul afiliat în România?

Cristian Ignat a încercat să convingă publicul că marketingul afiliat chiar funcționează, dacă afiliații se țin de trabă și își promovează situl.

Ca premisă pentru cele ce urmau a fi prezentate, am aflat că (general vorbind):

  • profilul celor mai frecvenți cumpărători online se încadrează în intervalul de vârstă 18 – 34 ani,
  • în 2011 s-a înregistrat o creștere de 24% a cumpărăturilor cu cardul față de anul precedent,
  • cele mai multe tranzacții s-au consumat pentru achiziționarea tranzacații cu cardul în creștere s-au înregistrat și pe segmentul flori, cărți (creștere cu aprox. 75-76% față de anul trecut) și cadouri,
  • aproximativ 60% dintre tranzacțiile cu cardul au fost generate de pe teritoriul României,
  • în ceea ce privește statisticile în căutări pe Google, s-au înregistrat creșteri pe segmentele Haine copii, reduceri colective (segment pentru care în sistemul 2Parale se oferă un comision de 20%), tablete și laptopuri (comisioane 2 Parale de 10%).

Premisele de mai sus stau ca dovadă pentru creșterile la vânzări de flori prin sistemul de afiliere 2Parale, comisioane mari fiind înregistrate și pe segmentul fashion și IT&C (mai ales în intervalul decembrie 2011 – ianuarie 2012) sau produse pentru copii.

În ceea ce privește reducerile colective, în sistemul 2Parale s-au înregistrat comisioane în creștere, deși cu variații mari de la o lună la alta.

Dorin Boerescu a intervenit pe alocuri, deși discuția era moderată de Bogdan Aron (glumesc, Bogdan Aron a moderat discuțiile advertiserilor 🙂 ), și a menționat faptul că (scuzați cacofonia) costul unei vânzări (pentru advertiseri) în sistemul 2 Parale se situează undeva între 16 RON (pe segmentul fashion) și 22 RON în IT&C, spre deosebire de Google AdWords, unde bugetele diferă foarte mult.

Eu, unul, am înțeles că Google AdWords poate genera mai multe vânzări decât platformele de afilieri, lucru ce permite astfel o mai bună gestionare a bugetelor pentru campanii AdWords pentru creșterea vânzărilor. Dacă conversiile în urma acestor campanii sunt satisfacatoare, alte bugete pot fi direcționate în această direcție, crescând astfel costul per vânzare. Observ că au fost oameni ce au înțeles tocmai contrariul, că marketingul afiliat convertește mai bine decât o campanie AdWords. Oricum, consider că sunt în schemă mult prea multe variabile pentru a intra în discuții amănunțite.

Tot Dorin Boerescu a ținut să completeze prezentarea lui Cristian Ignat cu faptul că sistemul de afiliere 2 Parale are aproximativ 7900 conturi active, dintre care aprox. 1000 conturi implicate direct în generarea de conversii.

O altă completare făcută de Dorin Boerescu a fost cu referire la profilul cumpărătorilor online din România, care preferă microplățile.

După această introducere în comerțul electronic românesc și în evoluția sistemului de afiliere 2 Parale, Bogdan Aron a luat cuvântul și a direcționat discuțiile advertiserilor către zona marketingului afiliat. Evident, nu înainte de a veni cu o completare legată de piața de comerț electronic din România: 1 din 5 români întra pe magazinele online, încă 900 de magazine online fiind înscrise în sistemul de monitorizare trafic.ro pe parcursul anului 2011.

Care a fost evoluția advertiserilor și ce oportunități văd ei în marketingul online

ePayment

  • Procesatorul de plăți (nu este advertiser în 2 Parale, au fost chemați ca și vorbitori în contextul dat) influențat indirect de marketingul afiliat (acolo unde există conversii, există și plăți online)

My Closet

  • Conversii încă din a doua lună de la intrarea în 2Parale
  • Conversii mai mari pe anumite tipuri de produse (pantofi) ca urmare a targetării afiliaților; deși advertiserul vede o oaresce problemă aici, eu consider că siturile targetate și promovate intens aduc beneficii advertiserilor;

Oportunități pentru viitor:

  • orientare către canalele media mobile, campanii cu siturile de femei

Groupon România

  • Conversii în creștere în momentul în care partenerii Groupon au fost criticați pe bloguri
  • Groupon vs. turism, la întrebarea moderatorului reprezentantul Groupon a recunoscut că nu stăpânește acest aspect ca să poată oferi lămuriri despre cum se procedează în cazul reducerilor oferite de hoteluri sau agenții, având în vedere comisioanele cerute de Groupon și tarifele practicate de advertiserii din turism; ofertele sunt discutate cu hotelierii, au fost colaborări și cu agenții de turism
  • Plecând de la situația expusă mai sus, s-a adus în discuție restituirea banilor plătiți pentru servicii (chargeback) ce se dovedesc a fi evaluate greșit de către advertiserii din turism pentru a-și acoperi comisioanele ce trebuie plătite către terți; nu mulți cumpărători știu că pot cere restituirea banilor direct de la banca emitentă a cardului cu care s-au plătit serviciile în cauză; din punctul de vedere al reprezentantului Groupon, aceasta este o problemă ce ar trebui să preocupe atât advertiserul (care trebuie să își recunoască vina și să scutească cumpărătorul de un drum la bancă), cât și procesatorul de plăți sau banca cumpărătorului;

Ca oportunități pentru viitor:

  • agregatoare de oferte de reduceri (de parcă nu ar fi deja destule 🙂 );
  • situri de recomandări, ghiduri online ale orașelor sunt proiecte monetizabile prin marketing afiliat, în special ar aduce conversii pentru campaniile Groupon;
  • dezvoltarea serviciilor prin accesibilitate – se lucrează la o aplicație de iPhone; în ceea ce privește îmbunătățirea lor, se poartă discuția cu partenerii pentru a considera valide voucherele de reduceri salvate pe dispozitivele mobile;

ClickShop

Oportunități în dezvoltare:

  • strategia de dezvoltare pe termen scurt prevede prezența pe Facebook, o aplicație fiind accesibilă publicului din februarie;
  • aplicații pentru tablete și iPhone

Vel Travel

Eugen Iacob, reprezentantul Vel Travel, a subliniat faptul că:

  • în calitate de advertiser în sistemul 2 Parale, Vel Travel pune la dispoziția afiliaților spre marketare pachete dinamice de turism formate din bilet de avion și hotel, unice pe piata; nu mai sunt unice din momentul în care a apărut triplanet.ro (operat de TravelMaker);
  • serviciile oferite de Vel Travel au fost segmentate pe nevoile clienților;
  • doar pentru 15% din pachetele de servicii vândute clienții plătesc cu cardul, cea mai mare valoare a unei vânzări online fiind de 480 EUR până în prezent;
  • din vânzările agenției doar 3-4% se fac online, exceptând biletele de avion (care oricum convertesc cel mai bine pe nișa turism);
  • înainte de 2 Parale au mai încercat canale de vânzare/afilieri cu situri mari, dar fără succes; mi se pare și normal, din moment ce au abordat un altfel de profil de consumator; cine caută vacanțe nu își începe documentarea de pe siturile de știri; chiar dândul a spus că clienții nu sunt învățați să cumpere ce trebuie – dacă cei ce ajung pe situl companiei nu știu ce vor, d’apoi cei ce ajungeau pe pagina agenției integrată în portalurile de știri;
  • din business-ul Vel Travel dor 3% este concentrat pe România, concluzia pe care o trag eu fiind aceea că doar afiliații ce au situri de turism pe destinații externe pot genera conversii, în special cei ce scriu despre marile orașe europene și se axează pe city break-uri, și asta nu chiar ușor;
  • Din experiența Vel Travel cu sistemele de afilieri, domnul Eugen Iacob a ținut să precizeze faptul că în 2009 s-a afiliat unui sistem de rezervări din Anglia, în primele săptămâni de la încheiere parteneriatului generând vânzări record pe pachete turistice în Turicia, lucru ce a dus la restricținarea rezervărilor pe motiv că prețuri nu erau gândite pentru România.

Ca oportunități pentru agenție:

  • o axare pe nișa de cazare, nu pe bilete de avion;
  • Bogdan Aron face o legătură între promovarea pe siturile de reduceri și turism și cere părerea domnului Eugen Iacob despre acest aspect – acesta găsește nerentabilă derularea campaniilor prin siturile de reducere, având în vedere că sistemul de rezervări ce permite accesul la aproximativ 80.000 mii de hoteluri are tarife deja stabilite, din care nu se pot oferi comisioane pentru astfel de intermediari; nu îmi explic atunci cum de tot apar situri de reduceri colective pe zona asta – numai eu am scris pe blog de vreo 4 dintre ele;
  • cupoane reduceri pentru cumpărături online pentru clienții Vel Travel ce își contractează pachetele turistice online;
  • parteneriat cu Visa Europa pentru popularizarea turismului extern în România; cum nu s-a specificat despre ce e vorba, tind să cred că e vorba de un card co-branded;

Bogdan Aron, moderatorul discuțiilor, a mai adus în atenția vorbitorilor oportunități de dezvoltare și promovare online ca mailul dinamic (mailul ce se compune în momentul în care îl deschizi), lucru ce a generat câteva minute bune de discuții despre inovațiile în comerțul electronic pe dispozitive mobile, plăți de pe mobil, și plăți electronice cu portofelul electronic.

Un alt subiect interesant pentru prestatorii de servicii au fost plățile recurente (vezi și direct debit-ul pentru utilitățile publice), lucru ce a generat un schimb de idei și păreri între o parte dintre advertiserii prezenți și reprezentatul ePayment.

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

14 comments

Găsești mai multe detalii aici: http://goo.gl/8dx9e.

Eu am înțeles că e tipul de conținut text care se „scrie” în momentul în care deschizi mesajul, deși tind să cred că e vorba de mailurile trimise în funcție de comportamentul de consum al fiecărui destinatar pe un magazin online (atunci când vorbim de newslettere comerciale). http://goo.gl/T60GV

Pleacă ca un mail standard de la expeditor, iar la destinatar se deschide personalizat, în funcție de mai multe variabile luate în calcul.

Multumim si noi pentru participare, era cazul sa ne si cunoastem :). F. utila si complexa sinteza discutiilor, am numai o precizare: cifrele despre care vorbeai in cazul tranzactiilor pentru achizitia de flori, carti etc. se refera numai la platile prin card, nu au legatura cu evolutia segmentelor in 2Parale. De asemenea, ele surprind evolutia anuala a acestor domenii, nu procentul lor din totalul pietei.

Despre costurile si eficienta AdWords ar fi multe de discutat, dupa cum zici si tu; cei care folosesc acest canal de promovare constant stiu ca ii costa mult mai mult o conversie. Poate vorbim cu alta ocazie.

Ne-am bucura sa fie cat mai multi care pun in aplicare sugestiile de mai sus. Important e sa se puna pe treaba :).

Pingback: Ediția a IV-a a seminariilor travelVision. Sisteme de rezervări și plăți online în turism
Pingback: eTurism Bref (14)

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.