Cât de mult contează mediul online în promovarea turismului românesc?

Chiar dacă nu este vizibil de fiecare dată, multe regiuni cu potenţial turistic beneficiază de programe de promovare prin Programul Operaţional Regional 2007– 2013, Axa Prioritară 5 – Dezvoltarea durabilă şi promovarea turismului, cum a fost şi cazul Bucovinei în 2010. Mai exact, vorbim de campania Crăciun în Bucovina 2010, având ca beneficiar Consililul Judeţean Suceava, campanie care nu s-a bucurat de promovare online, cel puţin din partea autorităţilor care au mizat doar pe radio, TV şi presa scrisă.

Oamenii din spatele sitului gurahumorului.info au făcut o analiză a comunicării de care a beneficiat programul şi au constatat aspectul de mai sus, subliniind următoarele amanunte:

  • lipsa un parteneriat media pe internet foarte puternic și o componentă de promovare dezvoltată exclusiv în această direcție;
  • lipsa unui canal de comunicare pe internet, care să faciliteze răspândirea informaţiilor despre astfel de programe de promovare turistică;
  • o prezenţă redusă a pensiunilor şi hotelurilor din zonă pe internet ce s-ar fi putut promova destul de bine prin intermediul programului mai sus amintit, ceea ce nu poate asigura o conversie avantajoasă a potenţialilor turişti în vizitatori la faţa locului.

Înainte de a-mi expune şi eu cele câteva puncte de vedere, trebuie să menţionez că (,) campania amintită mai sus este doar un exemplu şi ceea ce urmează să spun se aplică în general, indiferent de ce zonă cu potenţial turistic vorbim.

Revenind, acum vreo 2 ani eu am început o muncă de documentare în ceea ce priveşte implicarea administraţiei publice în promovarea turismului pe internet, muncă pe care am redus-o ca urmare a interesului pe care l-am văzut din partea administraţiilor în această direcţie. Lucru ce se reflectă şi în lipsa unui parteneriat pentru promovare în ceea ce priveşte mediul online.

De asemenea, trecând la al doilea aspect listat mai sus, eu nu înţeleg de ce autorităţile nu se folosesc de produsele rezultate caurmare a altor programe derulate în parteneriat cu diverse organizaţii, cum ar fi situri de promovre şi aşa mai departe. De exemplu, ar fi putut reînvia situl moldaviantour.ro, sit pe care s-ar fi putut adăuga încă o secţiune dedicată Bucovinei, decţiunea ce ar fi putut fi ilustrată cu panoramele făcute în cadrul programului Enterprise Development and Strengthening, creându-se astfel un microsit cu conţinut ce ar fi putut susţine consistent campania de mai sus sau alte campanii de promovare a zonei.La fel de bine, Asociaţia pentru Turism Bucovina, ce a beneficiat de SEO şi redesing al sitului propriu de pe urma programului amintit mai devreme, ar fi putut susţine comunicarea programului Crăciun în Bucovina 2010.

Poate greşesc în ceea ce spun, dar, până când cineva implicat în programele de promovare/dezvoltare pe care le amintesc nu mă lămureşte ce şi cum, îmi susţin în continuare ideile.

Nu ştiu dacă crearea unui canal de comunicare era în plan la momentul respectiv sau dacă era în lucru, şi s-a preferat derularea programului în lipsa acestuia, cert e că, începând din 2011, Regiunea de NE beneficiază de un canal de promovare online Regio, infoturism-moldova.ro. Nu pot să nu remarc că autorităţile în măsură să se ocupe de promovarea turismului s-au limitat la listarea unor obiective, evenimente şi informaţii, fără a se folosi de ele în aşa măsură încât să asigure atragerea mai multor turişti, deşi cei implicaţi în proiect susţin contrariul. De exemplu, comunicarea unui astfel de eveniment ar fi scos în evidenţă localităţile de interes turistic ce găzduiesc manifestări specifice, materiale multimedia postate pe situl în cauză etc., de ce nu chiar şi unităţi de cazare?

Bine, până se vedem unităţi de cazare listate pe siturile de promovare turistică administrate de autorităţile locale va mai trece mult timp, în schimb ne putem mulţumi cu cataloagele online ce listează unităţi de cazare din zonă. Numai eu am evidenţiat 9 astfel de situri regionale (hai 10 dacă luăm în considerare şi salutbucovina.ro, situl care m-a direcţionat către analiza mai sus amintită) plus cîteva zeci cu acoperire naţională, situri prin intermediul cărora unităţile de cazare din Bucovina pot fi prezente pe internet. Problema siturilor în cauză este că nu ştiu să îşi promoveze conţinutul creând alt conţinut relevant contextului dat: evenimente, descrieri de destinaţii etc. Luând acelaşi exemplu ca mai sus, pe câte situri de profil aţi văzut că a fost promovat astfel încât potenţialul turist să ştie că, indiferent de ce manifestare specifică ar alege, are la dispoziţie şi o serie de unităţi de cazare din care poate alege?

La fel de bine, autorităţile ar putea populariza în rândul proprietarilor de unităţi de cazare proiecte trecute, ce îi ajută pe aceştia să devină vizibili pe internet. Vezi exemplul dat şi în postul despre Enterprise Development and Strengthening, Web Reservations International.

Aştept cu interes ziua în care autorităţile vor beneficia la maxim de puterea internetului şi vor promova zone, neţinând cont de faptul că promovează terţe părţi (unităţi de cazare) sau companii din domeniul transportului, companii de care depinde în mare parte şi turismul românesc. Astfel, turistul va avea la dispoziţie toate informaţiile necesare deplasării pentru un anumit evenimente, la un anumit obiectiv, iar programele derulate de administraţiile publice vor beneficia de conversii pe măsură.

[via salutbucovina.ro]

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.