Carduri co-branded ce asigură facilități pentru turiști

Presa online din .ro remarca o creștere a pieței cardurilor co-branded încă de prin 2008, perioadă în care au luat avânt și creditele pentru bunuri de larg consum doar cu buletinul.

Cum pe la sfarșitul anului trecut am tot acoperit subiecte despre carduri co-branded cu facilități la achizitionarea de servicii turistice sau conexe (bilete de avion, transport public, acces la muzee etc.), am zis să fac o mică trecere în revistă a fenomenului în ceea ce privește cardurile co-branded, ce oferă beneficiarilor reduceri la achizitionarea de astfel de servicii sau alte beneficii, cum ar fi, de exemplu, asigurarea de călătorie.

Înainte de a face o incursiune în acest univers, haideți să vedem ce este acela un card co-branded. Este pur si simplu un card, în cele mai multe cazuri de credit, dar și de debit sau prepaid, emis de o instituție financiară în colaborare cu o altă companie din domeniul bunurilor de consum sau serviciilor. Cardul co-branded permite beneficiarilor înscrierea într-un program de fidelitate și acumularea de puncte la fiecare tranzacție într-o rețea anume de comercianți, precum și reduceri la alte tranzactii sau îndeplinește anumite servicii conexe (de exemplu, ține loc de asigurare de călătorie) etc.

Dacă luăm în calcul și tipul de licență a cardului (VISA sau Mastercard), putem spune că în colaborare sunt implicate, de fapt, trei companii.

Utilizatorii cardurilor co-branded beneficiază de tehnologii de ultimă generație, cum ar fi PayPass, 3D Secure sau cardul cu display.

Instrumente financiare emise de către bănci în regim co-branded cu facilități pentru turiști

În 2005, în Europa rulau mai mult de 2.500 de programe în sistem co-branding aprobate de Mastercard Europe.

Pe piața românească am identificat câteva carduri co-branded ce acoperă câteva domenii adiacente turismului, cele mai întâlnite fiind transportul și accesul la obiective.

În 2010, în România existau aproximativ 50 de programe de carduri co-branded și multi-merchant pe platforma MasterCard.  Conform unui studiu comandat de MasterCard în 2011 pentru piața românească, doar 14% dintre respondenți au menționat faptul că își doresc un card co-branded cu agenţii de turism, domeniul cel mai vizat pentru carduri co-branded fiind cel al supermarketurilor și hipermarketurilor. Adiacent domeniului turismului mai este vizată și piața carburanților, 23% dintre respondenți menționând faptul că și-ar dori carduri co-branded cu benzinării. (sursa)

Cardurile Tarom Amex Classic şi Tarom Amex Premium

N-aş putea spune care a fost primul card de acest tip la noi, dar din ce am gasit eu, parese că Bancpost a fost prima bancă care a emis astfel de carduri, în noiembrie 2006. Era vorba de cardurile de credit American Express emise în parteneriat cu compania aeriană Tarom: Tarom Amex Classic şi Tarom Amex Premium.

Mecanismul de funcţionare

Acumularea de 20.000 mile Tarom Smart Miles pentru a câștiga un zbor gratuit la Atena, Budapesta, Praga sau Viena.

  • Licență: American Express
  • bonus de activare: 1.000 / 2.000 mile
  • bonus de utilizare: 2/3 mile la utilizarea cardului pentru cumpărături/retrageri de numerar per 2/3 RON cheltuiți și 4/5 mile la cumpărarea biletelor de la Tarom
  • limita de creditare: 30.000 / 75.000 RON
  • dobânda anuală percepută: 26,9% / 24,9%
  • perioada de grație: 55 zile
  • suma minimă care trebuia rambursată lunar: 3% din valoarea cheltuielilor
  • servicii conexe: asigurare de călătorie (zboruri întârziate și bagaje pierdute) și asigurare medicală

Utilizatorii cardului abonați la programul TAROM Smart Miles puteau câștiga mile atât în cadrul programului, cât și pe cardul co-branded, fiind cei mai avantajați în acest program.

Începând din  martie 2010, deoarece Tarom a aderat la alianța internațională SkyTeam și a adoptat programul de fidelitate Flying Blue (program Air France și KLM), cardurile de credit Tarom American Express nu mai sunt emise.

Cardurile Gold Miles&Mores de la UniCredit Țiriac

Din mai 2009, UniCredit Țiriac emite carduri de credit gold Miles&Mores, carduri emise în parteneriat cu Lufthansa, ce prin folosirea lor permit utilizatorilor să acumuleze mile aeriene cu care ulterior pot fi achizitionate bilete de avion. Odata cu prima tranzactie la comercianti se acumuleaza , iar ulterior cate o mila la fiecare 4 lei sau 1 euro cheltuiti, in functie de moneda in care este emis cardul.

Mecanism de funcționare

Acumularea de mile aeriene prin tranzacții la comercianți; cardul permite utilizatorilor accesul gratuit în noul Business Lounge UCT al Aeroportului Internațional Henri Coandă.

  • Licență: MasterCard
  • bonus de activare: 2.000 de mile la prima tranzacție la comercianți
  • bonus de utilizare: plăți fără comision, 1 milă premium la fiecare 4 lei cheltuiți la cumpărarea de bilete de avion, la benzinării, la plata facturilor sau pentru plata cazării la hoteluri; mile suplimentare sunt acordate atunci când se fac tranzacții la partenerii din programul Miles&More
  • limita de creditare: între 1.800 și 35.000 RON
  • dobânda anuală percepută: N/A
  • perioada de grație: 56 de zile
  • suma minimă care trebuia rambursată lunar: N/A
  • servicii conexe: asigurare internațională de călătorie oferită de Chartis România

Cum într-un articol publicat pe wall-street.ro, în 2009, Zoltan Major, vicepreședintele pe retail la acea vreme, a declarat că promovarea cardului se va face prin intermediul agențiilor de turism și revistelor de călătorii, chiar sunt curios ce agenții de turism au fost implicate în această campanie și ce rezultate a avut.

Cardul eva.ro

Este un card co-branded emis începând cu luna septembrie 2010 de Libra Bank în parteneriat cu situl eva.ro, card ce se poate găsi atât în varianta de debit, cât și de credit, destinat în exclusivitate femeilor. Mai multe detalii despre card puteți găsi pe pagina dedicată Libra Bank sau pe situl eva.ro.

Mecanismul de funcţionare

Acordarea unor reduceri la comercianții agreați, printre care și Eurolines, fără a plăti comision pentru operațiunile efectuate în rețelele de magazine ale acestora în România sau în străinătate.

  • Licență: MasterCard
  • bonus de activare: N/A
  • bonus de utilizare: reduceri de până la 50% la cumpărături și servicii în peste 550 magazine partenere
  • limita de creditare: maxim 20.000 RON
  • dobânda anuală percepută: 17.57% din suma utilizată
  • perioada de grație: 56 zile
  • suma minimă care trebuia rambursată lunar:  100% din valoarea utilizată
  • servicii conexe: N/A

Cardul Visa Gold BT-Rotary

În mai 2010, Banca Transilvania și Asociația Rotary International District 2241 au lansat cardul co-branded Visa Gold BT – Rotary, card de credit destinat membrilor Asociației Rotary International District 2241 cu venituri lunare de minim 1.000 euro.

În afară de utilitatea sa ca instrument financiar, cardul este și un abonament de acces gratuit în saloanele Business Lounge ale Aeroportului Internațional Henri Coandă din București și Aeroportului Internațional din Cluj-Napoca, precum și un instrument ce atrage după sine beneficii în rețeaua Visa Luxury Hotel – o selecție a celor mai prestigioase hoteluri din lume, în cadrul cărora beneficiarii cardului au parte de avantaje specifice.

Mai multe detalii despre cardul de credit Visa Gold BT – Rotary puteți găsi pe pagina dedicată de pe situl Băncii Transilvania.

Mecanismul de funcționare

Acordarea de reduceri la tranzacțiile efectuate în rețeaua comercianților agreați cu comision 0 indiferent dacă aceștia sunt din țară sau străinătate, precum și acumularea de puncte ce pot fi folosite la plățile către comercianții din programul de fidelitate.

  • Licență: Visa
  • bonus de activare: N/A
  • bonus de utilizare: procent din valoarea plăților efectuateș puncte suplimentare la cumpărăturile în rețeaua comercianților parteneri (1 RON = 1 punct de loialitate)
  • limita de creditare: 10.000 euro
  • dobânda anuală percepută: 24%
  • perioada de grație: 55 de zile
  • suma minimă care trebuia rambursată lunar:  100% din valoarea utilizată
  • servicii conexe: pachet de asigurări împotriva pierderii bagajelor, actelor, intârzierea zborului, asigurare medicală

Cardul Visa Shop & Fly

Este un card co-branded atât de credit, cât și de debit, lansat în iunie 2011 de către compania aeriană Air Moldova, Victoriabank și Visa, ce permite utilizatorilor accesul în sala VIP a aeroportului internaţional din Chişinău sau facilități la achiziționarea serviciilor și produselor din rețelele comercianților parteneri Shop & Fly.

Mai multe detalii despre cardurile Visa Shop & Fly, Visa Electron și Visa Classic, găsiți pe pagina dedicată a Victoriabank.

Mecanism de funcționare

Acumularea punctelor de fidelitate în programul Shop & Fly prin intermediul tranzacțiilor la parteneri, puncte ce pot fi folosite ulterior la achitarea curselor aeriene ale Air Moldova, la acoperirea surplusului de bagaje, la plata meselor la restaurante etc.

  • Licență: Visa
  • bonus de activare: 100 mile din partea Air Moldova și 100 mile bonus din partea Victoriabank pentru cardurile Visa Electron și 500/500 mile bonus pentru cardurile Visa Classic
  • bonus de utilizare: 1 milă bonus pentru fiecare 40 de lei cheltuiți în rețeaua de comercianți Shop&Fly, 1 milă bonus pentru fiecare 80 lei cheltuiți la orice alți comercianție, idiferent că sunt din Republica Moldova sau de peste hotare; 10 mile bonus pentru extragerea de numerar în afara granițelor Republicii Moldova; mile bonus pentru orice cursă operată de compania aeriană Air Moldova; mile bonus în rețeaua companiilor partenere (agenții de turism, restaurante, companii rent-a-car etc.)
  • limita de creditare: N/A
  • dobânda anuală percepută: N/A
  • perioada de grație: N/A
  • suma minimă care trebuia rambursată lunar: N/A
  • servicii conexe: N/A

Cardul BCR POWERCARD Contactless

Pentru mai multe detalii despre cardul BCR Powercard Contactless accesați pagina dedicată de pe situl BCR.

Varianta în care puteți găsi cardul în cauză este cea de card de debit, Zâmbet BCR, despre care puteți citiți mai multe în articolul Metode alternative de plată a călătoriilor în transportul public.

Mecanism de funcționare

Acordarea de comisioane de loialitate pentru cheltuielile la comercianții agreați din țară sau străinătate, pentru acestea nefiind aplicate dobânzi, facilitarea plății serviciilor de transport în comun – cardul având încorporată aplicația de transport RATB, aplicație ce are la bază standardului Mifare.

  • Licență: Visa
  • bonus de activare: N/A
  • bonus de utilizare: pentru fiecare 1 RON cheltuit la comercianţii acceptanţi din ţară, străinătate sau pe internet utilizatorii primesc 1 punct, echivalentul a 0,006 RON; reduceri de până la 30%, comisioane 0 la efectuarea de tranzacții și dobânzi 0
  • limita de creditare: 20.000 RON fără garanții/ 100.000 RON cu garanții
  • dobânda anuală percepută:  25,06% pentru suma negarantată/ 19,06% pentru suma garantată
  • perioada de grație: 53 de zile
  • suma minimă care trebuia rambursată lunar: N/A
  • servicii conexe: portofel electronic pentru plata călătoriilor RATB, asigurare de călătorie (asigurare medicală, asigurarea pentru întârzierea mijloacelor de transport)

Cardul BCR Wizz Air

De asemenea, tot BCR a emis un card de credit co-branded în parteneriat cu Wizz Air, BCR Wizz Air.

Mai multe detalii despre cardul BCR Wizz Air puteți aflat citind postul Transformă cumpărăturile plătite cu cardul de credit BCR în puncte de loialitate Wizz Air.

Mecanism de funcționare

Acumulare de puncte în programul de fidelitate Wizz Air și acordarea de reduceri pentru tranzacții la comercianți.

  • Licență: MasterCard
  • bonus de activare: N/A
  • bonus de utilizare: 30% reducere în rețelele de comercianți parteneri BCR; 2 puncte de loialitate pentru fiecare RON cheltuit la comercianți, și 4 puncte pentru fiecare RON cheltuit pentru achitarea de servicii Wizz Air, puncte ce pot fi folosite pentru cumpărarea de bilete e avion pentru zborurile Wizz Air
  • limita de creditare: minim 500 RON/ maxim 20.000 RON
  • dobânda anuală percepută: 27,80%
  • perioada de grație: 53 de zile
  • suma minimă care trebuia rambursată lunar: N/A
  • servicii conexe: asigurare călatorie

Cardul EURO<26

Dacă până acum am vorbit de carduri pentru salariaţi sau grupuri exclusiviste, acum e momentul să aducem în discuţie și cardurile destinate studenţilor.

Și în această zonă, dacă nu mă înșel, BCR a fost prima bancă românească care a emis un astfel de card – cardul co-branded BCR – EURO<26.

Mecanism de funcţionare

Cardul oferea tinerilor înte 15 şi 25 de ani , în special studenţilor, reduceri între 5 și 100% în peste 1 000 de locuri din România (printre care și muzee, instituţii culturale, cinematografe, agenţii de turism) și în întreaga Europă, aproximativ 300.000.
www.euro26.ro.

Între timp, BCR a retras de pe piaţă acest tip de card, brandul Euro<26 asociindu-se ulterior cu cel al Băncii Transilvania pentru a emite cardul de debit co-branded Visa Electron Euro<26, card cu utilizare internaţională.

  • Licență: Visa
  • bonus de activare: N/A
  • bonus de utilizare: reduceri în rețeaua de comercianți EURO<26 din România și Europa, atât la ATM-uri, cât și la POS-uri
  • limita de creditare: N/A
  • dobânda anuală percepută: N/A
  • perioada de grație: N/A
  • suma minimă care trebuia rambursată lunar: N/A
  • servicii conexe: asigurare medicală de călatorie gratuită oferită de Groupama Asigurări

Cardul BRD ISIC

Banca Transilvania nu este singura ce oferă servicii favorabile studenților, asigurându-le astfel accesul la servicii turistice și de transport pe bază de reduceri.

BRD și Asociația pentru Sprijinirea Tinerilor, Studenților și Profesorilor din România emite pentru aceștia cardul internațional de debit BRD – ISIC.

Mecanism de funcționare

Cardul oferă acces la un program internațional de reduceri: peste 1200 de reduceri în România și mai mult de 42.000 de reduceri în restul lumii, pentru servicii culturale, turistice, transport etc.  Posesorii cardurilor au access la ofertele speciale ale TravelMax și la un HelpLine pentru asistență gratuită în situații de urgență.

  • Licență: Visa
  • bonus de activare: N/A
  • bonus de utilizare: reduceri de până la 50% pentru tranzacții la partenerii ISIC România și din străinătate
  • limita de creditare: N/A
  • dobânda anuală percepută: N/A
  • perioada de grație: N/A
  • suma minimă care trebuia rambursată lunar: N/A
  • servicii conexe: asigurare Confort

Carduri co-branded preplătite

La momentul actual, singurul card co-branded cu avantaje pentru turiști de care am eu cunoștință este Carrefour MasterCardPrepaid Travel Card, emis de către Raiffeisen Bank, card ce nu necesită un cont bancar. Folosirea cardului la achiziționarea biletelor de avion pentru zborurile Ryanair scutește posesorii de plata taxei de rezervare (taxa de card).

Cardurile co-branded emise de către bănci în parteneriat cu operatorii de telefonie mobilă

În ceea ce privește cardurile co-branded emise de bănci împreună cu operatorii de telecomunicații, pe piața românească,  Raiffeisen și Citibank emit carduri co-branded în parteneriat cu Vodafone, în timp ce Alpha Bank s-a aliat cu Cosmote. Din păcate, beneficiile sunt acordate pentru tranzacțiile în rețelele partenerilor (plată abonamente, achiziționare de terminale mobile) și mai puțin pentru tranzacțiile la operatorii din turism.

Dintre parteneriatele amintite mai sus, doar cel dintre Citibank și Vodafone oferă utilizatorilor cardului co-branded access gratuit în 17 obiective culturale din țară.

Mai multe detalii despre cardul co-branded Citibank Vodafone puteți afla citind articolul Carduri cu servicii conexe de la Citibank.

Instrumente non-financiare emise de către bănci în regim co-branded cu facilități pentru turiști

În ceea ce privește statutul de student, există o serie de instrumente non-financiare emise în regim co-branded în parteneriat cu administrații publice sau ONG-uri ce conferă utilizatorilor reduceri la comercianți.

De exemplu, în România, Asociația pentru Sprijinirea Tinerilor, Studenților și Profesorilor din România (ISIC România), emite o serie de legitimații ce atestă tinerilor statutul de elev, student sau profesor sunt 26 de ani, legitimații recunoscute și recomandate de către Consiliul Europei și UNESCO.

Legitimațiile în sine conferă utilizatorilor dreptul la reduceri în rețelele partenerilor ISIC din România și nu numai. De exemplu, posesorii de legitimații ISIC ce achiziționează bilete de avion prin agenția de turism GTS Internațional pot beneficia de reduceri de până la 40%, între 50% și 100% reducere la teatre și muzee, între 5% și 10% reducere în cluburi și restaurante, între 5% și 60% reducere pentru servicii turistice sau de transport sau între 7% și 50% la cazare într-o serie de hoteluri din țară.

În ceea ce privește parteneriatele pentru emiterea de legitimații co-branded, ISIC România oferă posibilitatea membrilor Organizației Naționale Cercetașii României de a beneficia de o reducere la plata cotizației anuale de membru și de reducerile amintite mai sus, dacă optează pentru legitimația co-brand ISIC Cercetași.

De asemenea, studenții din Municipiul Cluj-Napoca pot beneficia de reducerea pe transportul în comun în baza legitimației ISIC, legitimație ce are inscriptionat logoul Primariei și al Consiliului local Cluj-Napoca.

Concluzii

Deși nu mă bucur și nici nu m-am bucurat de niciunul dintre instrumentele enumerate mai sus, pot să spun din start că se adresează unor oameni cu venituri peste medie și cu un comportament de consum agresiv. Spun asta pentru că altfel nu știu cum s-ar putea acumula punctele bonus ce pot fi transformate ulterior în mile și după în bilete de avion gratis. De altfel, un alt impediment în folosirea acestor instrumente financiare emise în sistem co-branded este perioada sau intervalul orar pentru care programele de fidelitate respective sunt valabile. Posibil ca conversia punctelor acumulate să nu fie dusă la bun sfârșit din acest motiv sau ca și utilizator să nici nu ai posibilitatea să beneficiezi de reduceri atât timp cât ești în afara intervalului orar vizat.

Singurele avantaje sunt reducerile per tranzacție, și acestea eclipsate probabil de comisioane de administrare și alte taxe, sau accesul gratuit la muzee.

În ceea ce privește instrumentele nonfinanciare, în special cele dedicate studenților, în calitate de student nu m-am bucurat de niciunul dintre ele și asta pentru că habar nu aveam la momentul respectiv de așa ceva. Concluzia e că, pentru a fi în avantajul tău, trebuie să fii fie prea petrecăreț, fie prea plimbăreț ca să te poți bucura la maxim de ele.

Experiențele voastre cu astfel de instrumente sunt bine-venite în secțiunea de comentarii; cum aveam de a face cu branduri și servicii financiare, vă rog să treceți înainte de a comenta prin secțiunea Netichetă.

În caz că mi-a scăpat citarea vreunei surse în textul de mai sus, toate referințele pot fi găsite aici.

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

6 comments

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.