Freelancing în turism

Acum câteva luni mi-a atras atenţia un articol de pe turismmarket.com despre consultantul de turism ca freelancer şi am decis să punctez câteva dintre posibilităţile pe care cei doritori le au în .ro, cu precădere bloggerii care scriu despre turism sau călătorii fără pretenția de a fi consultanți.

Foto: Karen RoeBodmin Moor 12-10-2007 via Flickr, Creative Commons Attribution

Da, mă voi limita la mediul online românesc pentru că acesta este în atenţia mea, chiar dacă unele soluţii sunt parte a unor reţele internaţionale.

Freelancing-ul ca și blogger oficial al unei campanii

Cea mai simplă formă de freelancing este aceea de a deveni bloggerul oficial al unei campanii de promovare turistică. De obicei, astfel de colaborări se rezumă la perioade determinate şi constau în participarea efectivă a bloggerului la acţiuni menite să susţină campaniile în cauză, dar mai ales în postarea de articole specifice, articole asupra cărora bloggerul îşi pune amprenta, sau în branding de blog.

Bloggerii ce îşi doresc un astfel de statut trebuie să se bucure fie de un trafic consistent, fie să aibă înclinaţii serioase către subiectul campaniei.

[box]Exemple: visurat.ro şi Ski Fun – Eximtur; haotik.ro și Snow Explosion – AURO Turism[/box]

Partea proastă e că astfel de campanii limitează în cele mai multe cazuri bloggerii doar la promovarea unei singure companii.

Din această poziție de freelancer derivă și cea de travel writer prin asocierea cu o agenție de turism ce asigură toate deplasările într-o destinație de interes turistic.

[box]Exemplu: Ioana Budeanu și Be a Local in Tenerife – vola.ro[/box]

Bloggerul ca și consultant în campaniile de comunicare

Nu am văzut până acum colaborări între agenţii de turism şi bloggeri cunoscuţi în ceea ce priveşte actualizarea blogului de agenţie, în schimb am văzut bloggeri (și din zona de turism, dar și din zona comunicării online) care datorită notorietății lor și înclinațiilor lor spre un anume domeniu au ajuns să colaboreze cu agențiile de turism ca și consultanți pe anumite proiecte de comunicare. Cu acest tip de colaborare ne apropiem foarte mult de ideea dezbătută în articolul de pe turismmarket.com. În această privință, e clar că cei doritori trebuie să se poată lăuda cu un portofoliu consistent de proiecte, în cele mai multe cazuri de genul colaborărilor punctate la prima formă de freelancing menționată în articol.

[box]Exemple: Răzvan PascuHappy TourTitus Căpîlnean – AURO Turism[/box]

De obicei, bloggerul lucrează îndeaproape fie cu departamentul de marketing, fie cu cel de comunicare din agenția de turism în cauză, asta dacă nu se ocupă singur de toate campaniile de promovare ale agenției, lucru destul de dificil. Sfatul meu către cei ce vor să lucreze în regim de consultanță e să își aleagă o direcție anume de promovare în ceea ce privește consultanța: fie la nivel de blogging, fie la nivel de social media. Am fost pus în situația de a concepe un plan de promovare pe toate canalele de comunicare pe care agenția le avea la dispoziție și am ajuns la concluzia că asta e muncă de agenție de publicitate, nu de consultant independent.

Marketingul afiliat

O altă formă de freelancing ce prinde din ce în ce mai mult avânt și în .ro este marketingul afiliat pe zona turism, multe agenții apelând la această formă de promovare. În .ro, se pot orienta către această arie cei ce scriu despre călătorii în afara granițelor țării, asta pentru că majoritatea pachetelor turistice pe care agențiile le promovează vizează destinații externe.

Pentru a vedea ce opțiuni există în materie de marketing afiliat în turism nu ratați următoarele articole:

Bloggerii de pe zona turism/călătorii pot promova prin marketingul afiliat bilete de avion, pachete turistice complete, destinații etc., succesul constând în măiestria cu care ei integrează bannere, link-uri și alte instrumente în articolele pe care le concep.

Freelancing prin multi level marketing (MLM)

E o modalitate de freelancing destul de apropiată ca model de marketingul afiliat, doar că cei ce aderă la o astfel de rețea au un target minim pentru a-și putea păstra statutul de membru/afiliat/partener, fiind nevoiți să aducă alți membri în sistem. Deși fenomenul nu este bine văzut în România, câteva rețele internaționale de multi level marketing și-au făcut simțită prezența și în .ro.

Printre cele mai populare exemple sunt Swiss Halley (vezi și pagina de Facebook), concept popularizat de către agenția Blue Travel, din Cluj-Napoca (cum situl companiei nu e momentan dispobil, puteți găsi detaliile în versiunile cache ale paginilor din căutările Google), și Infini Global Network (vezi și pagina de Facebook), rețea de MLM care oferă membrilor ocazia de a face bani prin înscrierea într-o schemă bazată pe servicii turistice. De cei din urmă am aflat dintr-un email nesolicitat pe care l-am primit de la o anume Mioara Doinița.

Cu siguranță știți riscurile pe care vi le asumați în momentul în care aderați la o astfel de rețea bazată pe multi level marketing fie ca membru, fie ca distribuitor, nicio aderare nefiind gratuită, d’apăi serviciile la care aveți acces.

Pentru a afla mai multe detalii despre campanii MLM gestionate defectuos citiți și articolul Excursii și sejururi [de shopping] offline, reacții online

Tot pe modelul de mai sus, cei doritori și familiarizați cu turismul online pot adera în regim de colaboratori sau distribuitori la serviciile TRM Europe, un sistem de rezervări online pentur pachete turistice dezvoltat în parteneriat româno-german de cei de la BJR Vacante, din Arad, și cofinanțat de către Uniunea Europeană prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Regional 2007 – 2013. Sistemul de rezervări facilitează accesul colaboratorilor în scopul vânzării la pachetele turistice și bilete de avion de la peste 120 turoperatori germai, 20 din România și 95 de companii aeriene de line și low-cost, precum și la peste 95.000 de hoteluri din întreaga lume. În calitate de membru colaborator se cer cel puțin 12 contracte de vânzare servicii turistice încheiate anual.

Ca de fiecare dată, sunteți liberi să veniți cu completări și comentarii pe subiect în secțiunea de comentarii. Așa cum v-am spus, pentru a putea adera la unele dintre pozițiile amintite mai sus trebuie să aveți un portofoliu puternic în ceea ce privește colaborările voastre fie ele cu companii sau alți bloggeri. Plecând de la această premisă, vă invit să participați cu guest posturi și articole în secțiunea de ghid turistic online. Mai multe detalii aici.

Total
0
Shares
0 comments
  1. Cu plăcere!
    Întotdeauna o sursă de inspirație pentru industrie. Măcar de industria chiar ar urmări ce se scrie pe ici pe colo, asta revenind la unul din subiectele deschise la un moment dat pe Facebook, cum că lumea nu mai citește știri din turism.
    Revenind pe subiect, aștep completări; altele față de cele menționate de voi pe turismmarket.com. 🙂

  2. Petrus, as completa cu faptul ca un consultant independent poate face strategie de comunicare pentru o agentie de turism, cu conditia sa fie om de comunicare (si nu neaparat blogger). Caz in care agentia de turism are costuri mai mici, pentru ca nu plateste o armata de oameni dintr-o agentie de publicitate. E drept ca in Romania inca nu s-a dezvoltat forma asta de freelancing, dar in max 2 ani o sa se dezvolte. Eu astept cu interes etapa asta 🙂

  3. Pingback: Cum construieşti un brand de succes pentru o agenţie de turism | Ghid Turistic Digital 2.0
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previous Article

The first timer's guide to Bucharest, Romania

Next Article

În ce direcţie trebuie să se îndrepte dezvoltatorii de aplicaţii mobile pentru turism?

Related Posts
Total
0
Share