Publicațiile de turism. Print, online, ePub?

Deşi am o afinitate pentru industria turistică, în special cea online, nu aceeaşi afinitate o am pentru revistele sau publicaţiile de turism. Îmi iau toată informaţia necesară din surse online, situri de ştiri şi bloguri.

Singurele publicaţii de turism care mi-au trecut vreodată prin mână sunt o revistă emisă de clubul de turism EST, în care am fost membru aderent, şi două reviste ce nu au legătură neapărat cu turismul, Terra Magazin şi National Geographic România. În rest, am răsfoit ocazional reviste dedicate.

Întrebarea pe care mi-o ridic acum e mai au priză la public astfel de publicaţii, asta pe fondul dezvoltării siturilor de specialitate şi adopţiei e-book-urilor sau a altor dispozitive mobile?.

Publicaţiile de turism din print au pierdut teren în ultimii ani, lucru recunoscut şi de consultantul în turism Traian Bădulescu, în cadrul conferinţei Marketing Online în Turism, iar în prezent încearcă să abordeze online-ul, dar au ele public în acest mediu?

Evident, sunt publicaţii care încearcă să se adapteze, să se folosească de instrumentele pe care le pune web 2.0 la dispiziţie pentru a face conţinutul de specialitate în rândul noilor tipologii de consumatori (vezi exemplu Travel Advisor, disponibil și în variantă electronică pe Issu), consumatorii de conţinut digital. Partea proastă e că se orientează spre utilizatorii de PC, pe când numărul acestora a fost devansat de numărul utilizatorilor de internet pe mobil. Dacă mai punem la socoteală faptul că în 2012 piața de cărți în format digital a avut un mic impuls, e un semn clar că revistele de turism trebuie să facă trecerea de la formatul clasic adaptat online-ului, la unul specific adaptat citirii offline de pe dispozitive mobile (e-book reader, smartphone).

 

 

Pe de altă parte, e și normal ca publicațiile de turism să se orienteze spre online, spre variantele accesibile de pe PC, asta pentru că orice publicație de turism online are de câștigat de pe urma display advertising-ului, căutărilor targetate, afilierilor cu agenții de turism, publicității clasificate, directoarelor de link-uri etc. Migrarea spre conținut specific e-book reader-elor ar însemna ca publicațiile să renunțe la o parte din venituri.

Și, totuși, soluții de monitorizare se găsesc și în această situație. Zilele trecute, am descoperit întâmplător aplicaţia eChioşc, aplicaţie ce pune la dispoziţia utilizatorilor de iPad publicaţii în format electronic contra cost. Momentan, nimic din zona turismului, doar o publicaţie axată pe timp liber.

Câteva completări despre monetizarea siturilor nișate și importanța revistelor online de turism găsiți mai jos, în intervenția video a lui Florin Albu, director de vânzări la doctortravel.ro, revistă online de informare și monitorizare a serviciilor turistice oferite de catre agențiile de turism din România.


Să spunem că publicațiile de turism destinate specialiştilor în turism mai au o şansă, de cele destinate consumatorilor finali de servicii turistice mă îndoiesc. Asta din motivele expuse mai spre începutul articolului: neadaptarea la comportamentul de consum al consumatorilor, plus viteza de creştere a numărului blogurilor de turism, unde informaţia este mult mai … personală, mai apropiată de realitatea de la faţa locului, și ajunge mai repede la consumator. Pe siturile publicaţiilor de turism dedicate consumatorilor de servicii turistice articolele sunt de cele mai multe ori rezultatul unui research al autorilor, şi, mai rar experienţe personale ale acestora. Unde mai punem că toate articolele trec și printr-o echipă editorială ce se asigură că textul este bun de publicare, lucru bun, de altfel, dar care reduce frecvența de apariție a revistei, datorită trimpului necesar pentru corectură, pentru aprobări etc.

Voi cum vedeți viitorul publicațiilor de turism? Online sau în format digital?

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

3 comments

Cred că ar trebui să se axeze mai mult pe on-line. Lumea petrece din ce în ce mai mult timp cautând informațiile pe net, decât la chioșcurile de ziare.
În ziua de azi dacă vrei să afli cauți pe google, nu mai cauți în ziar/publicație/revistă.

Ştefan, mergi pe link-ul din articol care face trimitere la prezentarea lui Traian Bădulescu. În articolul respectiv vei găsi relatări ale oamenilor care au asistat la prezentarea în cauză despre cum „se axează” pe online revistele de turism.

Cele care apar doar bilunar, lunar sau trimestrial nu au nicio şansă în online. Din acest motiv consider că trebuie să ia în calcul şi distribuţia digitală a conţinutului sub formă de e-book-uri. Evident, asta dacă îşi doresc abordarea acestui tip de consumatori obişnuiţi cu mediul electronic, consumatori care au migrat la un moment dat de la presa scrisă.

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.