Market exit: airtickets.ro

bilete de avion, airtickets.ro, logoPe situl airtickets.ro, ce se declară primul serviciu online destinat rezervărilor online de bilete de avion, găseşti toate destinaţiile din lume … ca și cuvinte cheie. Spuneţi voi cum se numeşte această practică, că mie îmi e jenă.

airtickets.ro, de la origini până în prezent

Situl, lansat în 2001, este administrat şi operat de compania ROL Online Network S.A., companie ce deţine şi portalul ROL.ro. Am subliniat faptul că compania deţine un portal, întrucât serviciul de rezervări bilete de avion este integrat în portal ca subdomeniu. Ce ţi-ai putea dori mai mult de la un portal decât ştiri de cancan, program cinema şi TV, poze amuzante, informaţii despre vreme şi … bilete de avion?

Revenind la situl airtickets.ro, care, după cum am menţionat mai sus, redirecţionează către subdomeniul airtickets.rol.ro, din vara anului 2005, acesta oferă utilizatorilor şi posibilitatea rezervării online la peste 22.000 de hoteluri din 3.300 de oraşe din 112 ţări, la peste 3.000 de vile şi apartamente de închiriat, şi contractarea a peste 2.000 de circuite turistice şi excursii, precum şi accesul la 280 ghiduri de călatorii.

Am tot căutat ghidurile de călătorii, în ideea în care încerc să descoper primul sit de rezervări în .ro care a folosit conţinut specific pentru promovarea biletelor de avion şi a hotelurilor în anumite destinaţii.

Trebuie să recunosc că, într-un final, m-am lăsat păgubaş. Vorbim de un sit care va fi scos probabil, la un moment dat, de pe segmentul rezervărilor online.

Ca orice companie care îşi respectă brandul, pe segmentul de business pe care operează, ROL ONLINE NETWORK, companie care, printre alte activităţi, are în obiectul de activitate şi operarea de rezervări–vânzări de bilete de avion pentru zboruri interne şi internaţionale, direct sau prin intermediari, a înregistrat şi domeniul air-tickets.ro, care redirecţionează către acelaşi subdomeniu al portalului ROL.ro.

Afișarea prețului final și plata cu cardul

Când citiţi de vânzări online de bilete de avion, luaţi în calcul faptul că se pot face plăţi online pe sit. Acest aspect este menţionat în secţiunea dedicată descrierii procesului de rezervare, fără a fi semnalizată vizual prin logurile emiţătorilor de carduri şi prin cel al procesatorului de plăţi (în trecut colaborau cu payU). Nu ştiu cât de încredere vă pare vouă situl, dar faptul că la implementarea modulului de plată cu cardul au participat oameni care au ajuns să lucreze ca programatori pentru BRD – Groupe Société Générale  ar trebui să vă liniștească.

Activitatea airtickets.ro în social media

Şi cum în ziua de azi nu se poate fără prezenţă în social media, sistemul de rezervări este prezent şi pe Facebook. Reţeaua socială nu pare să aibă limite pentru business-ul airtickets.ro. De strategie de conţinut şi dezvoltare nici nu poate vorba. Cu toate acestea, au un public destul de numereos, aproximativ 34.000 de fani. Netargetat corespunzător, din păcate, avid după poze cu glumiţe şi bancuri.

Conform Facebrands, începând cu 22 mai 2013, numărul de fani a crescut, în medie, cu 1000 de fani zilnic, în condițiile în care numărul de fani pentru branduri ca paravion.ro, eSky România, KLM România și tripsta.ro crește în medie cu câte 100, 80, 250, respectiv 100 de fani pe zi, în condițiile în care brandurile rulează și Facebook Ads (promoted posts, sponsored storiespage likes etc.). După unele estimări, 1000 de fani zilnic aduși prin Facebook Ads ar costa 100 de euro, ceea ce ar însemna 2000 de euro cheltuiți pentru fani care nu convertesc. Cam greu de crezut, nu?

Conţinutul amintit mai sus este completat pe alocuri de fotografii de vacanţă … rătăcite pe internet. Măcar de ar fi fost însoţite de link-uri către ofertele așa-zis listate pe sit.

Chiar sunt curios câte interogări de zboruri fac cei 1000 de fani cîștigați zilnic. Conform SATI, până la jumătatea lui martie 2013, pe air-tickets.ro se făceau, în medie, 700 de interogări zilnice (mergând pe logica că interogările inițiatiate pe subdomeniul airtickets.rol.ro erau direcționate către air-tickets.ro). Până în week-end-ul ce a trecut, conținutul paginii era relativ decent … poze din destinații de vacanță, uneori însoțite de link-uri către sit. În doar două zile, cine se ocupă de social media la airtickets.ro/rol.ro a adus pagina în ultimul hal posibil de pagină de brand pentru o companie din turism.

În condițiile date, nici nu vrea să știu ce se întîmplă pe Twitter. 🙂

De targetări greșite ale publicului prin integrarea unor platforme de vânzare a serviciilor turistice în portaluri şi situri de ştiri generaliste am mai scris pe blog aici, aici şi aici.

Motorul de căutare bilete de avion din cadrul sitului este, de fapt, o integrare modulului de flight finder din cadrul internet booking engine-ului mikroSystem, modul întîlnit și pe siturile zbori.ro și bileteavion.info.

Concluzia: market exit

Palma, avioane, plaja

Înainte de a încheia articolul, aș vrea să fac o precizare: în 2009, airtickets.ro era accesibil independent de situl rol.ro, numărându-se printre puținele situri de rezervări bilete de avion ce afișau prețul final al biletelor (vezi postarea de aici). Voi ce credeți, asocierea/integrarea cu rol.ro va salva partea aceasta de business a ROL Online Network?

Uitîndu-ne la ce s-a întâmplat în trecut cu numeroase situri românești, integrarea lor în alte situri mai profitabile marchează ieșirea rușinoasă de pe segmentul rezervărilor online. La fel s-a întîmplat și cu eturism.ro care în 2003 a fost integrat în neogen.ro, fără vreun semn că Neogen s-ar mai focusa pe domeniul turism.

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

3 comments

În cazul de față ne interesează mai mult costurile promovării, în condițiile în care pentru pagina dată conținutul postat este departe de nișa pe care încearcă să o reprezinte.

Am preferat ca conversiile să rămână la nivel retoric. 🙂 Și ROL tot pentru branding trage. Doar că o fac greșit, dar greșit rău de tot.

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.