Cât a cheltuit, de fapt, Tarom pe campaniile pe bloguri?

tarom, bloggeri, .ro

tarom, bloggeri, .ro

Week-end-ul trecut, presa a scos la iveală un raport de analiză a cheltuielilor Tarom pe perioada 2012-2013. Raportul a ajuns în atenţia DNA-ului printr-o sesizare venită de la Corpul de Control al Ministerului Transporturilor, inițiatorul acestui raport.

Printre multe alte cheltuieli nejustificate făcute de compania Tarom, se remarcă, conform presei, cheltuieli de aproximativ 86.180 EUR (inclusiv TVA) cu promovarea pe bloguri … anonime. Puteţi consulta raportul aici (.pdf). Așa se întîmplă când jurnaliștii de pe economic trăiesc sub o piatră în era online-ului.

De fapt, la bloggeri au ajuns 25.105 EUR (fără TVA), din care 11.005 EUR la 3 bloggeri de călătorii: Cezar Dumitru, Răzvan Pascu și Brad Florescu. Restul de până la 25.105 EUR au ajuns la 4 bloggeri generaliști (de fapt, cu înclinații spre tehnologie și new media): Alex Rădescu, Alexandru Negrea, Adrian Ciubotaru și Victor Kapra.

Dacă în ochii jurnaliștilor care scriu pe partea econimică Cezar și Răzvan sunt anonimi … atunci e clar care e scopul unor astfel de … lucrături: discreditarea blogosferei.

În 2012, pe când campania Tarom era în desfășurare, Răzvan apărea pe la TV și în presă în calitate de anonim, iar Cezar era anonimul care avea la activ peste 70-80 de țări vizitate și campanii cu majoritatea firmelor mari din turism. E adevărat, ca să știi de Brad Florescu trebuie să fii publicitar, ceva.

Un lucru pe care îl omite presa e acela legat de perioada desfășurării campaniei. Cum majoritatea contractelor au fost semnate în primăvara lui 2012, iar în decembrie 2012 Tarom lansase Cursa pentru mile, acțiune în care au fost implicați și o parte din cei numiți, se înțelege că vorbim de o campanie pe cel puțin 1 an de zile. Reiese o medie de ~400 EUR lunar (doar la nivelul blogurilor de călătorii media e de ~ 300 EUR lunar) ce acoperea, cel mai probabil, articol/e și bannere. Cam ăsta e tariful unui blog bun.

Ironia face să existe întrebări și de partea bloggerilor: cum se face că un blog generalist a fost cotat mai bine ca unul dintre cele mai bune bloguri de călătorii (alexandrunegrea.ro vs. imperatortravel.ro)?

În comparație cu blogurile de călătorii din campanie, o sumă de 32.749 EUR a fost cheltuită pentru promovarea online pe situri generaliste de știri, iar alți 2500 EUR pe promovare Facebook.

Întrebarea care vine natural este de ce s-a orientat Tarom și pe bloguri? Pentru că a căutat public nișat la aceeași bani pe care i-a cheltuit pe siturile generaliste de știri, unde doar o mică parte din public este interesată de serviciile companiei. Mă rog, sumele au fost apropiate, cu excepția siturilor hotnews.ro, wall-street.ro și yahoo.com. Ce treabă are Taromul cu publicul blogurilor în cauză? Cu siguranță una mult mai relevantă decât toate celelalte situri. Oamenii interesaţi de diferite destinaţii sunt mai interesaţi de serviciile Tarom decât cei interesaţi de o ştire generală. Despre alte asocieri de succes cu siturile generaliste de știri puteți citi aiciaici și aici. Pentru că orice trafic e mai bun în comparație cu niciun trafic, nu?

Acum, nu știu ce au urmărit cei ce au întocmit raportul de cheltuieli, dar indiferent de mediul în care s-a expus Tarom, nu cred că îi garanta careva overbooking în urma articolelor și bannere-lor de pe bloguri sau alte situri. Plus de asta, chiar dacă campania a fost derulată timp de un an de zile, rezultatele se pot vedea pe termen foarte lung. Acum depinde și ce și-a dorit Tarom în urma acestei campanii: imagine pozitivă pe fondul diverselor schimbări din conducere? I-a ieșit din plin. Bine, pe online.

Iar faptul că blogurile nu au fost vizitate de prea mulți oameni, așa cum se constată în raport, e irelevant atât timp cât nu sunt prezentate cifre. Încă o dată, totul depinde de ce și-a dorit Tarom de la campania de pe bloguri și cum au înțeles cei din comisia de control acest lucru.

Așadar, companiile din turism care acționează pe termen lung știu la cine să apeleze, bloggerii de călătorii sunt gata să accepte provocări. Se găsesc bloggeri pentru toate bugetele.

Foto: Mark HarkinYR-ASA A318 Tarom via Flickr, Creative Commons Attribution

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

3 comments

Da, așa e, dar în contextul dat a rulat campania prin blogul personal, dacă o rula prin umblarici.ro, îl luam în calcul ca făcând parte din bloggerii de călătorii. Oricum, și așa reușim să ne dăm seama că nu întotdeauna contează traficul, ci brandul cu care te asociezi. 🙂

Pingback: Reuşita Omului Deştept | Malaezu

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.