Cum pot folosi brandurile din turism Instagram

Instagram

Instagram

Foto: Jason Howie, Instagram and other Social Media Apps via Flickr, Creative Commons Attribution

De când merg pe la conferințe, fie în calitate de blogger oficial, fie în calitate de vorbitor, am tot observat oameni care vin la acestea cu așteptări de workshop. Oamenii vor să vadă concret cum se face, pas cu pas dacă se poate, fără a realiza că scopul conferințelor e altul, acela de a contura câteva idei principale în jurul subiectului de interes. Văd așteptările acestea până și în rândul cititorilor acestui blog care s-a poziționat sau încearcă să se poziționeze ca o sursă de informare și analiză asupra pieței de turism online din România. Drept urmare, am decis să scriu acest articol dedicat modului în care poate fi folosit Instagram de către firmele/brandurile din turism, încercând să ies din zona unei prezentări generale.

Și nu pot face asta fără să plec de la clasicul o imagine face cât o mie de cuvinte, care, datorită specificului rețelei sociale în cauză, tinde spre o nouă stare, aceea de o imagine în 11 hashtag-uri (mai jos o să găsiți justificarea celor 11 hashtag-uri). Așa cum puteți deduce și din propoziția anterioară, rețeaua se bazează pe cuvinte cheie pentru descoperirea imaginilor, lucru la fel de important ca formarea unei comunități în jurul unui brand. Din punctul meu de vedere, comunitatea și calitatea conținutului ar trebui să primeze hashtag-urile rămânând pe locul doi.

Înainte de a intra efectiv în strategiile de promovare pentru brandurile din turism pe Instagram, aș dori să vă fac o scurtă introducere în promovarea vizuală, aducându-vă la cunoștință și câteva stări de fapt asupra platformei.

Avantajele promovării vizuale

Cu siguranță ați auzit în multe conferințe dedicate promovării online că imaginile sunt mult mai eficiente în redarea emoțiilor spre deosebire de cuvinte, creierul uman procesând informația vizuală de 60.000 de ori mai repede decât cea text. Pe Instagram trebuie să surprinzi lucrul potrivit în momentul și în locul potrivit pentru a asigura un mesaj vizual de impact.

De asemenea, 93% din comunicarea umană e vizuală.

Instagram la nivel global

La nivel global sunt 300 milioane de utilizatori de Instagram.

În medie, 70 de milioane de imagini ți clipuri video sunt urcate pe Instagram zilnic.

70% din utilizatorii Instagram sunt din afara SUA, Europa bucurându-se de una dintre cele mai rapide creșteri din acest punct de vedere, alături de Brazilia și Rusia.

Conform unui studiu eMarketer, utilizatorii Instagram din SUA petrec în medie 21.2 minute pe zi pe Instagram.

Instagram asigură un nivel de interacțiune de 15 ori mai mare ca Facebook și de 20 de ori mai mare ca Twitter.

Comunitatea Instagram a crescut de 150 de ori mai repede ca Facebook și de 100 de ori mai repede ca Twitter.

Instagram în România

Conform ultimelor informații disponibile via Instagramology, la nivelul lunii iulie 2015, în România existau ~274.000 conturi de Instagram, din care ~140.000 conturi active, ce au urcat pe Instagram 918.000 imagini și 39.000 clipuri video.

Avantajele folosirii Instagram pentru promovarea vizuală

În materie de promovare turistică Instagram poate fi folosit pentru promovarea de produse, oferte, concursuri, știri și evenimente, mesajele transmise prin imaginii făcând casă bună cu agențiile de turism, unitățile de cazare, transportatorii, asociațiile de promovare a turismului și operatorilor din domeniul alimentației publice.

Mesajul transmis este scurt, simplu și cu impact vizual.

Pentru a asigura o bună vizibilitate în cadrul comunității este recomandat să se posteze o imagine la 2-3 zile.

Conform studiilor, numărul maxim de hashtag-uri recomandat a fi folosit într-o postare pe Instagram este de 11, deși recomandarea mea e de a folosi maxim 5 hashtag-uri și acestea integrate într-o scurtă descriere a imaginii.

Conversiile pe platforma Instagram sunt făcute prin calitatea imaginii, așa că trebuie acordată mai multă atenție acestui aspect decât hashtag-urilor.

Opțiunile de partajare pe Instagram sunt mult mai numeroase în comparație cu alte rețele; imaginile pot fi distribuite în același timp și pe Facebook, Twitter, Tumblr, Flickr, Swarm (Foursquare).

În materie de cel mai bun moment de postat pe Instagram, joia se postează cu cea mai mare frecvență, iar duminica este cea mai bună zi pentru interacțiune (engagement).

Strategii de promovare vizuală pe Instagram

Este recomandată postarea de conținut propriu ce reprezintă valorile brandului.

Agențiile de turism pot posta imagini din infotripuri în destinațiile pentru care oferă cazare, transport sau alte pachete turistice. Hotelurile pot partaja imagini din camere, imagini cu facilitățile etc., iar companiile de transport pot urca imagini cu mijloacele lor de transport din flota auto/aeriană etc., evident, într-un mod cât mai artistic. Partajarea de astfel de imagini se poate face ca parte a strategiei de social media sau în diferite campanii identificate prin anumite hashtag-uri.

Un alt mod de a populariza un brand din turism pe Instagram este acela de a invita bloggerii să folosească hashtag-uri dedicate brandului sau campaniilor din jurul lui.

Ca exemplu, deși inițiativa nu vine din partea unui brand din turism, vedeți campania #takemetoromania, campanie susținută și de câțiva operatori din turism.

Redistribuirea conținutului partajat de alți instagrameri, conținut cu care brandurile din turism relaționează (o imagine dintr-un hotel redistribuită pe contul oficial al hotelului, o imagine cu un avion redistribuită pe contul unei companii aeriene etc.).

@Menționarea (etichetarea) altor instagrameri în descrierea imaginilor partajate poate duce numele brandului dincolo de comunitatea creată, crescând awareness-ul. De obicei se foloses mențiunile atunci când se folosesc materialele altcuiva sau se încearcă demararea unui dialog pe un anumit subiect. Acestea sunt cele mai la îndemână exemple, posibilitățile sunt mult mai multe.

Pentru exemplificare urmăriți contul de Instagram al Tarom.

TAROM airplane model #tarom #airplane #model #photooftheday thanks to @surtep

A photo posted by TAROM (@tarom.insta) on

Cea mai populară metodă de promovare pe Instagram e concursul în care urmăritorii sunt îndemnați să posteze imagini pe o temă anume însoțite de anumite hashtag-uri sau tag-uri, iar cea mai populară imagine în funcție de like-uri, compoziție etc. să fie desemnată câștigătoare. În urma concursurilor, brandurile câștigă vizibilitate dincolo de comunitate.

Făcând acest lucru, companiile din turism demonstrează comunității că fanii interacționează cu brandul lor, îl iubesc, îl admiră, îi găsesc produsele utile, ceea ce îi poate determina și pe alții să facă același lucru.

Cel mai recent exemplu care îmi vine în minte e concursul celor de la eSky România, #HaikudeParis.

Gamificarea se aplică cu succes și pe Instagram, așa cum am menționat și mai devreme, și presupune folosirea tuturor facilităților Instagra: foto, video, geo tagging, tagg-ing, căutare sau mesaje directe.

Un alt mod de a antrena publicul în relația cu brandul sunt concursurile de tip treasure hunt pe Instagram. Urmăritorii unui brand de turism pe Instagram primesc indicii prin imagini sau hashtag-uri, urmând ca aceștia să se deplaseze în locurile indicate, să caute indiciile și să redea prin imagini soluțiile jocului.

Pentru exemplificare verificați strategia campaniei Biskrem. Chiar dacă exemplul nu e din turism, redă foarte bine conceptul de gamification pe Instagram.

Geo-tagging-ul unor puncte de belvedere (localizarea pe hartă), restaurante sau alte obiective pot ajuta călătorii interesați să ajungă în locuri care nu sunt listate în ghidurile turistice clasice. Aici hotelurile au cea mai mare expunere, cunoscându-și împrejurimile și potențialul acestora pot genera interacțiune și creșterea imaginii brandului.

Brandurile din turism care dispun de timp și dedicare zonei social media pot folosi Instagramul ca instrument de customer support, făcând pachete personalizate potențialilor clienți în funcție de profilul lor de Instagram. Acest lucru poate lua atât forma unei oferte, cât și forma unei sponsorizări dacă clientul vizat este un influencer.

Cum rețeaua Instagram permite postarea de scurte clipuri video, poate fi folosită și pentru video teasing de către brandurile care investesc în promovare video, fără a fi limitate la teasing-uri.

Un alt mod de a crește awareness-ul unui brand din turism este darea dreptului de folosință asupra contului de Instagram unui fotograf pentru o anumită perioadă.

Paravion a folosit această abordare cu Alex Damian, iar în prezent contul îi este alimentat cu fotografii făcute de un alt fotograf profesionist, Costin Marian, care se plimbă pe banii agenției în cele mai populare destinații din portofoliul acesteia.

Hotelurile și orice alte unități de cazare își pot invita fanii să interacționeze cu brandul prin plasarea de panouri/rame foto ce încadrează un piesaj din apropiere, un loc amenajat special etc., numele brandului fiind vizibil pe una din laturi/rame.

Cu siguranță awareness-ul nu este singurul lucru pe care îl urmăresc brandurile din turism, iar pentru a genera lead-uri sau acțiuni ce pot converti un fan în client sigur acestea trebuie să compună descrierea imaginii de așa natură încât potențialul client să fie transpus din etapa în care visează să meargă într-una din destinațiile comunicate prin imagini, în etapa de planificare. Drept urmare, un îndemn la verificarea portofoliului companiei e oricând bine-venit, iar un link către acesta în descrierea contului e și el la fel de bine-venit.

În această privință, postările cu oferte sunt cele mai potrivite, atât timp cât link-ul din profil e indicat în descrierea imaginii și există un call-to-action.

Pentru cei cu bugete disponibile generarea conversiilor se poate rezuma la ad carousels (slider-ul Instagram pentru companii din care urmăritorii contului pot ajunge direct pe un landing page dedicat). Înainte de apariția acestei funcționalități, early adopters în materie de moduri creative de promovare foloseau third party software pentru a extrage din conturile de Instagram numărul de like-uri în platforme de comerț online, influențând astfel consumatorii prin popularitatea imaginilor de prezentare a produselor în comunitatea Instagram.

InstaMeet-urile sunt ocazii bune pentru cei responsabili de conturile de Instagram ale brandurilor din turism să cunoască influenceri, bloggeri din domeniu etc. cu care pot colabora pe viitor.

Interviurile pe Instagram sunt o altă modalitate de a capta atenția fanilor și de a scoate în evidență valorile și caracteristicile brandului; pentru a le nuanța sunt necesare hashtag-uri.

Pentru exemplificare vedeți interviul celor de la Instagramology cu Brad Florescu de la Tedoo.

Meme hijacking-ul poate fi o bună soluție de promovare pe Instagram, dacă se face responsabil. Brandurile din turism pot profita de cele mai populare meme-uri de vacanță: #hotdoglegs, #wingplane, #cocktails, #roomwithaview și alte tipologii de poze specifice vacanțelor.

O altă metodă de promovare pe Instagram e cea în care se folosește însăși structura platformei: tiles și cataloage de prezentare construite din mai multe conturi Instagram. Până acum n-am văzut nimic de genul ăsta pe conturile de Instagram ale brandurilor din turismul românesc.

Așa cum am subliniat până acum, interacțiunea e cea care antrenează fanii și crește comunitatea, iar aceste lucruri ce se pot face dând curs unor inițiative deja consacrate în rețea: meme-uri săptămânale, questuri ale conturilor consacrate, featured images (posibilitatea de a avea o imagine repostată de un cont consacrat), hashtag projects etc. Ce e important e să nu uitați să folosiți filtrele puse la dispoziție de către Instagram pentru a da nuanță mesajului pe care vreți să îl transmiteți.

Cu siguranță mi-au scăpat ceva strategii de promovare, dar pentru asta e secțiunea de comentarii din subsolul articolului. Dacă reprezentați un brand autohton din turism și vreți să împărtășiți experiența cu oricare dintre strategiile de promovare de mai sus, nu ezitați să lăsați, de asemenea, un comentariu.

Pentru surse de inspirație, click aici.

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

1 comments

In Istanbul, nu cu mult timp in urma, erau nenumarate bannere mari si foarte mari care te imbiau sa pui pe Insta poze din oras cu hastag oneistanbul. O idee misto de promovat orasul si crescut awareness. Parca era si un premiu, dar nu mai stiu excat!

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.