Cât de importante sunt canalele social media pentru companiile românești din turism

social media, romania, marketing, comunicare

Ieri, EY România a făcut publice rezultatele studului Social media şi mediul de afaceri românesc, ce se regăsește în studiul global pentru 2015 Social Media Marketing Industry Report – How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses.

Studiul a analizat răspunsurile a 270 de reprezentanţi din cadrul unor companii din diverse industrii din România, în baza unui chestionar aplicat în perioada 3 – 20 noiembrie 2015, în ceea ce privește modul de abordare al marketingului prin intermediul social media şi impactul pe care acest tip de marketing îl are în prezent în activitatea lor.

2% dintre cei 270 de respondenți au reprezentat afaceri locale din turism, adică aproximativ 5 respondenți, cu mențiunea că la unele întrebări aceștia să nu fi răspuns.

yt-sm-date-demografice

Dar, înainte de a trece la analiza modului în care industria de turism folosește social media în activitățile de marketing, să vedem care au fost concluziile studiului pentru a ne putea face o idee generală, pe care o putem considera validă și pentru industria de turism.

În 2015, 74% dintre respondenţi au folosit canalele social media pentru promovarea companiei și plănuiesc să facă acest lucru în continuare. 21% dintre respondenƫi au declart că utilizarea canalelor social media face parte din strategia de comunicare a companiei, în creștere cu 2% faƫă de 2014.

Și în 2015 Facebook-ul a fost preferat de către 92% din respondenți (93% la nivel global), urmat de LinkedIn preferat de către 75% dintre respondenți (71% la nivel global) și de YouTube de către 37% dintre respondenți (55% la nivel global). Pe plan local se remarcă creșteri semnificative ale utilizării LinkedIn (+14% faƫă de 2014), YouTube (+8% faƫă de 2014) și Twitter (+8% faƫă de 2014).

În 2015, 91% dintre respondenƫi au folosit canalele social media pentru a obține un avantaj competitiv faƫă de companiile care nu folosesc reƫele sociale. În topul ariilor de utilizare rămân marketing-ul, vânzarea și recrutarea. Creșteri semnificative oferă networkingul (48% dintre respondenƫi, +13% faƫă de 2014) și analiza competitivă (21% dintre respondenƫi, +6% faƫă de 2014).

Utilizarea canalelor social media pentru recrutarea de personal se menƫine la cote ridicate, topul fiind condus de industria financiar-bancară, cu 56% dintre respondenƫi. Instituƫiile financiar-bancare semnalează și utilizarea reƫelelor sociale pentru îmbunătăƫirea brandului de bun angajator (56%). Pe de altă parte, 75% dintre respondenƫii din turism și 70% dintre respondenƫii din comerț utilizează reƫelele sociale pentru fidelizarea clienƫilor.

25% dintre respondenƫi (+7% faƫă de 2014) au folosit instrumente de monitorizare a canalelor social media și au reacƫionat la opiniile consumatorilor. Alți 40% dintre respondenƫi au declarat că nu au folosit încă instrumente de ascultare, dar își propun să implementeze în perioada următoare. Investiƫiile vor fi făcute în special în industriile IT&C (55% dintre respondenƫi), retail (50% dintre respondenƫi), servicii de publicitate/media (43%) și industria farmaceutică (42% dintre respondenƫi).

În urma răspunsurilor oferire de cei 270 de respondenți, s-a ajuns la concluzia că în majoritatea cazurilor departamentele de marketing s-au ocupat de conturile de social media, departamente care au administrat in house campanii și bugete. 49% dintre respondenți au declarat că au putut măsura ROI-ul campaniilor derulate.

Mai jos am extras din studiu întrebările cu răspunsuri care au putut fi grupate pe industrii și am evidențiat rezultatele în industria de turism.

Ce fel de conţinut le oferiţi followerilor?

q12-continut-turism
Companiile din turism preferă să folosească social media pentru a comunica informații despre companie și despre produsele și serviciile pe care le comercializează, ba chiar folosesc canalele social media pentru vânzări directe sau indirecte. În turism se înregistrează și cel mai ridicat scor în ceea ce privește atragerea de personal prin reƫelele sociale sau răspunsul la feedback-ul follower-ilor.

Pentru care din următoarele domenii folosiţi reţelele de socializare în cadrul companiei în care activaţi?

q17-domeniu-turism
Deși comunicarea este principalul domeniu de utilizare a rețelelor de socializare indiferent de industrie, în turism obiectivul de vânzare prin intermediul mediilor sociale prezintă cel mai mare interes.

Ce beneficii vă aduce utilizarea reţelelor de socializare?

q18-beneficii-turism
Industria turismului este una dintre primele industrii ce a beneficiat de creșterea vânzărilor prin intermediul rețelelor sociale. Respondenții din turism semnalează și o fidelizare a clienților, beneficiu semnalat și de către companiile din comerƫ sau de industria farmaceutică. 75% dintre respondenții din turism și 56% dintre respondenƫii din industria financiar-bancară apreciază ca pozitiv impactul social media în îmbunătățirea reputației de bun angajator.

Ce etapă din procesul de vânzare consideraţi că puteţi influenţa prin utilizarea reţelelor de socializare?

q19-etapa-turism
Colectarea informațiilor prin rețelele sociale se face în special în turism (100% dintre respondenți), retail/distribuție (50%) și industria alimentară (40%). Industriile care folosesc mediile sociale în scop de vânzare sunt: turism (100% dintre respondenți), comerƫul (30%) și industria farmaceutică (25%).

Ce buget aţi investit în promovarea prin reţelele de socializare în ultimul an?

q20-buget-turism
Toți respondenții din turism au menționat faptul că au investit sub 1000 de euro în campaniile social media.

Utilizaţi instrumente de monitorizare / “ascultare” a reţelelor sociale pentru a afla ce se spune despre compania / produsele dumneavoastră?
q22-monitorizare-turism
Din perspectiva analize la nivel de sectoare de activitate a companiilor respondente se observă că cele mai conectate companii la părerea consumatorilor exprimată în mediile sociale sunt cele din turism, în schimb nu au o politică de răspuns în acest sens.

Puteți consultat rezultatele studiului, integral, în prezentarea de mai jos.

Social media si mediului de afaceri romanesc – Editia 2015 from EY

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

2 comments

Foarte utile informatiile domnule Lungu. Multumesc frumos pentru articol. Se pare ca pe sectorul de turism este mult mai importanta partea de social media decat imi inchipuiam.

Mulțumesc pentru vizită și comentariu, domnule Neculai.
Luați, vă rog, notă de faptul că situația pe turism în social media a fost construită în baza a doar 5 respondenți, așa cum am subliniat și în articol, motiv pentru care situația s-ar putea să nu fie chiar așa cum o prezintă studiul. Din acest motiv m-am abținut și de la a face comentarii pe marginea rezultatelor.

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.