Sectorul interurban și internațional de transport persoane din România, în vizorul Busradar

transport persoane, curse autocar, rute autocar, transport autocar

Deși piața locală de transport de persoane este ținută în loc de niște modele de business învechite, digitalizarea transportului de persoane local pare a fi de interes pentru start-up-urile internaționale care au câștigat deja tracțiune în afară, precum Flixbus sau Busradar. Dacă Flixbus vine cu o soluție tehnologică de gestiune a curselor internaționale cu autocarul, Busradar agregă toate cursele de autocar locale plus cele cu destinații internaționale. Practic, Busradar este un metasearch pentru cursele de autocar.

Despre start-up-ul Busradar

Busradar a fost lansat acum 5 ani, pe piața din Germania. Cum proiectul s-a bucurat de succes în rândul celor ce preferă transportul cu autocarul, Busradar s-a extins și în alte 10 țări ale europei, în 2018 focusându-se pe dezvoltarea și pe piața din România.

Busradar este prezent pe piața din România de puțin peste 3 luni, timp în care platforma a făcut disponibile pentru căutare cursele a peste 150 de transportatori de persoane ce operează atât curse locale, regionale sau naționale, dar și internaționale. Căutarea și compararea prețurilor biletelor de autocar se poate face, atât online, pe website-ul busradar.ro, dar și în aplicația mobilă.

Dinamica pieței de transport persoane cu autocarul din perspectiva Busradar

Întrebat de ce crede că piața de transport persoane cu autocarul din România este de interes pentru Busradar, Alvaro Ungurean, Country Product Manager pentru România în cadrul Green Parrot GmbH, compania care administrează platforma Busradar, a declarat că este un fapt bine cunoscut că pe piața din România există o cerere foarte mare pentru transportul cu autobuzul sau autocarul, iar […] operatorii de transport vor dori afișarea curselor și pe un alt motor de căutare, datorită vizibilității crescute atât pe plan național, dar mai ales internațional. Pe plan local, un serviciu online foarte folosit pentru căutarea curselor de autocar și nu numai este autogari.ro, serviciu despre care reprezentantul Busradar spune că nu vede o problemă în a opera în paralel. În afară de autogari.ro, românii mai pot căuta bilete de autocar pe câteva alte site-uri construite pe sitem de afiliere cu bileteria.ro, site administrat de Bilteria S.R.L., firma ce administrează și autogari.ro.

CITEȘTE ȘI: Programe de marketing afiliat pe siturile de turism: bileteria.ro

În cele 3 luni de existență pe piața din România, Busradar a înregistrat volume mari de căutări pe rutele București – Sibiu și București – Cluj-Napoca. Popularitatea rutelor respective în rândul pasagerilor români a fost confirmată inclusiv de Cristi Iordache, administratorul distanta.ro, un site folosit frecvent de români pentru calculul distanței dintre orașe. Ca o completare din partea administratorului distanta.ro, rute precum București – Sibiu, București – Brașov, Timișoara – București și Timișoara – Cluj-Napoca se bucură de popularitate în rândul celor ce caută soluții de transport alternativ între orașe.

CITEȘTE ȘI: distanta.ro, acum şi planificator de rută pentru transportul în comun

În ceea ce privește cursele internaționale cu sosire în România, din datele Busradar reiese un interes crescut pentru cursele către România din alte țări ale Europei, precum Germania, Italia sau  Regatul Unit, unde Busradar se bucură de mai mulți ani de o popularitate crescută. De asemenea, românii par a păstra un interes constant pentru curse internaționale spre Sofia, Londra, Istanbul sau Köln.
Pentru o mai bună imagine asupra pieței de tranport persoane cu autocarul în România, redăm mai jos câteva date din 2 studii făcute pentru Parlamentul și Comisia Europeană.

Transportul cu autobuzul și autocarul la nivel european

În 2010, europenii au parcurs, în medie, aproximativ 12 900 de kilometri de persoană, 8% din această distanță fiind parcursă cu autobuzul și autocarul. În 2015, procentajul distanței în km de persoană pentru transportul cu autocarul s-a situat la 9.2% din total km parcurși de europeni, cu mențiunea că transportul cu autobuzul și autocarul este cel mai important mijloc de transport terestru de pasageri după autoturisme.

CITEȘTE ȘI: EuTravel va integra tehnologii Travelport

Transportul cu autobuzul și autocarul în România

Conform unei cercetări a Comitetului pentru Transport și Turism din cadrul Parlamentului European, în România, la nivelul anului 2013, transportul cu autobuzul și autocarul reprezenta 12.26% din total km parcurși. În 2014, 282 milioane de călătorii au fost făcute cu autocarul (curse interurbane și internaționale). Cererea pentru transportul cu autocarul a crescut cu 38% între 2000 și 2014.

Conform INS, transportul rutier de persoane a fost în creștere în 2016 – 221.415 mii pasageri, în creștere cu 7,7% față de anul 2015.

CITEȘTE ȘI: Tipologia turistului român care optează pentru circuite turistice în propria țară

Pe plan național, în jur de 1.200 companii de transport oferă curse regulate locale, iar 490 companii de transport oferă curse regulate la nivel naționalși internațional. De asemenea, 340 operatori au licențe de transport special (transport pentru echipe sportive și evenimente culturale), iar 2.500 operatori au licențe de transport ocazional (tururi domestice și internaționale de câteva zile), se arată într-un studiu făcut de firma de consultanță Steer Davies Gleave, în 2016, pentru Comisia Europeană.

Conform datelor oferite mai sus, este evident faptul că Bucureștiul este un punct important de plecare sosire pentru majoritatea curselor din interiorul României, aproximativ 22 de autogări susținând nu mai puțin de 500.000 de plecări anual. La nivel național există 88 de autogări și 294 stații de autocar.

Cele mai mari autogări din România sunt Filaret (București), cu 40.000 de plecări anual, Autotim (Timișoara), cu 20.ooo de plecări anual, și Fany (Cluj), cu 30.000 de plecări anual.

Uitându-ne peste datele de mai sus, din punct de vedere a numărului de călătorii cu autocarul, putem deduce că sectorul de transport persoane este atractiv pentru companiile ce digitalizează serviciile de transport, acestea putând oferi vizibilitate națională și internațională asupra serviciilor de transport în rândul celor interesați, pe de-o parte, și facilita achiziționarea biletelor de autocar, pe de altă parte. 2018 se anunță un an interesant din acest punct de vedere.

 

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

Lasă un răspuns

*