Piața de tururi și experiențe din România devine din ce în ce mai dinamică

manager destinatie turistica

Un domeniu al turismului din ce în ce mai de interes pentru dezvoltatorii de tehnologie pentru operatorii din turism este cel al tururilor, activităților și experiențelor. Practic, se pune accent și pe ce fac turiștii odată ajunși în destinație, nu numai pe etapa de pregătire a călătoriei (rezervări bilete de avion sau pentru transport terestru, rezervări cazare etc.). Pe de altă parte, pentru turiști devine din ce în ce mai important să poată alege din cât mai multe opțiuni în materie de tururi și activități când sunt în vacanță, de cele mai multe ori aceștia fiind interesați de experiențe locale.

Scurtă radiografie a pieței globale de tururi și activități

Piața globală de tururi și activități este estimată la 150 miliarde dolari anual, conform estimărilor Skift. Majoritatea rezervărilor de tururi și activități se fac când turiștii sunt deja în destinație, prin intermediul turoperatorilor sau a agențiilor revânzătoare și mai puțin online. Doar 4% din încasările din piață vine de la agențiile de turism online (OTA’s).

Conform unui studiu Arival asupra comportamentului turiștilor americani ce rezervă tururi și activități, doar 24% dintre aceștia preferă să rezerve înaintea călătoriei propriu-zise, iar restul de 76% preferă să rezerve la destinație. De asemenea, aproximativ 85% dintre tururi sunt rezervate offline.

La nivel global, 59% dintre turiști rezervă experiențe cu maxim 3 luni înainte și doar
38% dintre turiști rezervă activități în ziua în care le fac. Datele au fost extrase din prezentarea lui Claudiu Petria, Questo App, prezentare ținută în cadrul Târgului de Turism al României, ediția din primăvara lui 2018.

Viator, Get Your Guide, Expedia, Airbnb, Klook și Peek sunt principalii jucători pe această piață globală.

Europa, continentul cu cele mai multe tururi și activități listate pe platformele online

În ceea ce privește Europa, piața de tururi și activități este estimată la 50 de miliarde de euro, cu 65% dintre rezervări făcute prin email. Ca și distribuție piața este la fel de fragmentată ca și cea globală, dominată fiind de Get Your Guide și Airbnb. Focusul spre tehnologie e destul de mic, furnizorii de tururi și activități considerând că cel mai important canal de distribuție este propriu site.

Tururi și activități în România

Ce știm despre România din perspectiva tururilor și activităților? Doar datele pe care le găsim înregistrate la Institutul Național de Statistică în privința excursiilor de o zi, acces la evenimente, filme, obiective turistice, făcute atât de turiștii români cât și de cei străini sau a intrărilor la muzee.

În prima jumătate a anului 2018, românii au făcut 17.853,6 milioane de excursii din care 99,7% au avut ca destinaţie România.
Mijlocul de transport preferat a fost maşina personală (3,2%), urmat ca pondere în total de excursiile cu autobuzul, microbuzul sau autocarul (34,7%).
Principalele scopuri ale efectuării excursiilor interne au fost vizitarea rudelor sau prietenilor (38,2%) şi cumpărăturile (27,9%), iar petrecerea timpului liber a însemnat doar 9.91%.

În privința excursiilor externe făcute de români, principalul scop al călătoriei au fost au fost cumpărăturile (43,2%), urmat de călătoriile pentru petrecerea timpului liber (26,3%) din totalul excursiilor externe.

În materie de cheltuieli, în aceeași perioadă a anului, rezidenţii români au cheltuit pentru excursii 3980,1 milioane lei din care 99,4% au fost pentru cele care au vizat destinaţii interne.

La polul opus, turiștii străini au cheltuit pe activități și experiențe în România 10.3 milioane lei (2.29 milioane euro), în special pentru spectacole, muzee și obiective turistice, practicare sporturi, acces în parcuri de distracție și închiriere de echipament sportiv și de agrement.

Proiecte online cu focus pe experiențe

Nu există informații clare despre rezervările online făcute de turiștii români sau străini pe platforme online locale dedicate tururilor și activităților, pentru că această nișă a început să fie exploatată cu puțin timp în urmă de jucătorii locali. Cei mai vechi în piață au mers pe platforme online, a se vedea proiectele Tour-X, sau HelloRomania.eu, iar antreprenorii din noul val au pus accent pe aplicații mobile, precum Bucharest City App, Questo, Toura sau Tourist Informator, dovadă că înțeleg nevoia de consum a acestor tipuri de activități în destinație, nu înaintea călătoriei. Personal, mizez tot pe zona de mobil, aplicație sau site mobile friendly și mai puțin pe platforme desktop.

CITEȘTE ȘI: Toura, aplicația prin care orice călător poate deveni ghid de turism

Pentru a înțelege mai bine dinamica userilor în aplicațiile mai sus amintite, am cerut celor ce le administrează informații referitoare la tururile pe care acestea le listează.

Aplicații mobile cu focus pe tururi și activități

Luna trecută, itinerariul princial din Bucharest City App a avut 175 de vizualizări, itinerariul dedicat street art-ului 171 de vizualizări, itinerariul de nord al orașului 95 de vizualizări, împrejurimile din nord 66, iar itinerariul din vest 107. La capitolul atractii turistice, Casa Poporului a fost pe primul loc cu 165 de vizualizări, Muzeul Satului pe doi cu 126 și Ateneul Român pe trei cu 92, conform celor declarate de Alex Filip, fondatorul Eventur Group.

De la lansarea sa, în 2017, în aplicația Questo au fost listate peste 30 de quest-uri în România, mare parte dintre ele fiind și în muzee, iar pentru fiecare oraș mare din țară există cel puțin un quest în engleză. Claudiu Petria, Chief Explore Officer la Questo, spune că userii Questo (exploaratori) au parcurs peste 50.000 km la pas, iar peste 15.000 de oameni au terminat cel puțin un quest.

CITEȘTE ȘI: Finanţare de 20 000 de euro pentru start-up-ul Questo de la Booking.com

Platforme online de manangementul destinației

Inclusiv asociațiile de promovare turistică au la dispoziție platforme dedicate pentru promovarea regiunilor turistice prin tururi și activități: Eventya și Tourist Informator. În cazul Tourist Informator, platforma extrem de complexă a ajuns la câteva asociații de promovare turistică din țară, dar acestea nu și-au dat interesul pentru a exploata la maxim platforma și funcționalitățile ei.

CITEȘTE ȘI: Asociația Bran-Moieciu-Fundata a implementat un sistem electronic de management al destinației turistice

În schimb, Eventya se bucură de popularitate din ce în ce mai mare în administrația publică și nu numai.

Tururi și experiențe ca servicii conexe

Pe de altă parte, turoperatorii locali integrează experiențe din platforme precum Viator pe site-urile proprii, vezi noile funcționalități ale site-ului christiantour.ro, iar site-urile de rezervări unități cazare, precum robnb.ro, încearcă să-și facă loc pe nișa cataloagelor online cu unități de cazare prin prisma activităților și evenimentelor pe care le sugerează celor ce caută cazare. Inclusiv Vola.ro a încercat modelul acesta de business timp de un an de zile, după care a decis să-l închidă, nu se știe exact de ce, dar judecând după profilul activității, pare-se că marea problemă a fost împachetarea experiențelor cu partea de transport. Transferurile joacă un rol important pe nișa de tururi și activități.

Campanii de promovare a destinațiilor prin tururi și activități

Ca și acțiuni de promovare turistică cu focus pe partea de activități în destinație merită amintite campanii ca Enjoy Bucharest, Experience Bucharest, Experience Romania. Acestea au reușit să ofere vizibilitate nu numai destinațiilor vizate, dar și asociațiilor și entităților ce organizează tururi tematice, fără posibilități de promovare intensă sau platforme de rezervări. Pentru cei ce cunosc piața, un adevărat coșmar.

Nișa tururilor, activităților/experiențelor devine din ce în ce mai dinamică pentru antreprenorii din turism, lucru ce face ca noi proiecte să apară în peisaj, proiecte cu diferite abordări care pot speria vechii jucători sau care, cel puțin la nivel teoretic, ar trebui să-i facă să vadă dincolo de standarde.

Pe 24 octombrie 2018, industria de turism se reunește la o nouă ediție eTravel Conference, la Crown Plaza, pentru a discuta noi trenduri și strategii de promovare în turismul românesc. Înscrierile se fac aici.

Administratorul site-ului turism20.ro este partener media al evenimentului.

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.