Managementul riscului în industria de turism

În condițiile în care 40% dintre agențiile de turism au un grad de îndatorare peste 80%, iar 51% au un risc de insolvență peste medie, conform datelor Coface, actorii din piața de turism trebuie să fie vigilenți în ceea ce privește parteneriatele pe care și le asumă ca parte a activității de organizare sau revânzare pachete și servicii turistice. Starea de alertă îi privește pe toți cei implicați în activitatea de turism, de la agenții de turism, la hoteluri, furnizori de inventar, soluții tehnologice și software sau materie primă.
Potrivit unei analize KeysFin, 408 agenţii de turism şi turoperatori şi-au închis porţile în 2016 şi 2017, ceea ce face ca procesele și operațiunile de managementul riscului (în special aspecte ce țin de verificarea legalității unei afaceri, de evoluția financiară sau de partea comercială și operațională) să fie obligatorii pentru o afacere din turism, nu lucruri de care managerii afacerii își aduc aminte din când în când.
Este necesar ca aceștia să cunoască vulnerabilitatea financiară a partenerilor de afaceri, ținând cont de realităţile pieţei şi obligaţiile de plată ale acestora. Cele mai la îndemână instrumente pentru managementul riscului sunt platforme ca termene.ro, vrajitorul.eu, risco.ro, listafirme.ro sau econograf.ro.

Despre Know Your Customer și due diligence în industria de turism

Aceste instrumente de tip KYC (Know Your Customer) și due diligence (indentificarea și analiza oportunităților de investiții) pot fi utile în procesul de analiză a evoluției cifrei de afaceri, a gradului de îndatorare, în stabilirea existenței unor litigii comerciale sau a profitabilității unei afaceri. Informațiile sunt consolidate, în mare parte, prin procese automate de scrapping sau colectare manuală a informațiilor din platformele electronice ale Oficiului Național al Registrului Comerțului, Ministerului Finanțelor, Centralei Riscului de Credit, Centralei Incidentelor de Plăți (pentru bilete la ordin sau cecuri) sau instanțelor de judecată etc. În rare cazuri sau acolo unde legea nu este o barieră, se extrag informații prin API-uri sau din XML-uri. De asemenea, unele platforme mai complexe oferă inclusiv o monitorizare de presă.

CITEȘTE ȘI: Fraude online în turism și cum se pot proteja firmele din industrie de acestea

Prin grupurile dedicate operatorilor din turism sau comerț electronic se discuta inclusiv de liste de rău platnici pentru situațiile în care plățile se fac cash și nu sunt monitorizate printr-un sistem centralizat reglementat, liste care se fac dincolo de înțelegerile contractuale între parteneri pentru a atenționa și pe alții despre statusul asupra lichidității unor operatori și care nu sunt justificate de hotărâri judecătorești definitive sau irevocabile sau acte administrative necontestate. De asemenea, nu este exclus ca astfel de liste să circule între membrii patronatelor de profil.
Platformele mai sus amintite furnizează informații brute sau prelucrate într-o mică măsură, operațiunile de analiză căzând în responsabilitatea contabilității abonaților. De asemenea, puține sunt informațiile oferite în timp real (vezi centrala incidentelor de plăți sau buletinul procedurilor de insolvență), restul informațiilor bazandu-se pe datele istorice transmise către autorități trimestrial, semestrial sau anual.
În cazul operatorilor din turism (agenții de turism, unități de cazare, unități de alimentație publică din structurile de cazare), semnale ce pot fi monitorizate sunt existența licenței/autorizației de funcționare, existența asigurării în relația cu turistul sau contribuțiile la un fond de garantare, asigurările împotriva insolvabilității.
În piață nu există o platformă dedicată pentru monitorizarea operatorilor din turism. Cel mai bun admnistrator al unei astfel de platforme ar fi ministerul de resort, care ar putea combina informațiile pe care le deține cu informații publice de la Registrul Comerțului, ANAF și alte instituții abilitate.

CITEȘTE ȘI: Datele despre piața de turism din România sunt supoziții

Noi actori în zona de managementul riscului

O nouă platformă de monitorizare a afacerilor a intrat recent în atenția publicului, în urma unei investiții de 80 de mii de euro din partea fondului de investiții V7 Capital, proprietarul platformelor de beneficii 7card și Pluria și al abonamentului la vinuri recomandate de somelieri, Wineful.
Platforma Confidas, fondată de Eduard Burghelia, student la The Entrepreneurship Academy din București, alertează în mod automat, în baza unui abonament, furnizorii unei companii rău-platnice cu privire la incidentele de plată ale acesteia. De asemenea, ei pot verifica informaţiile financiare şi juridice ale tuturor firmelor active din România, primesc alerte atunci când intervin schimbări în situațiile clienţilor şi îşi pot înregistra clienţii rău-platnici. Fiecare companie şi restanță de plată sunt verificate pentru a asigura corectitudinea informațiilor.
Modelul de monitorizare al incidentelor de plată este unul cât se poate de legal, cel ce raportează problema rămânând anonim, scanența facturii nefiind specificată, iar suma facturii restante fiind încadrată într-un interval de referință și într-o categorie de servicii prestate. Prin intermediul platformei Confidas listele cu rău platnici ce circulaucu ani în urmă prin grupurile de pe rețelele sociale pot fi aduse în atenția mai multor furnizori impactați.
În prezent, platforma Confidas se află în beta public și numără câteva sute de membri, iar compania plănuiește să ajungă la 17.000 de utilizatori în următoarele 6 luni, majoritatea fiind firme mici și mijlocii. Fondatorul platformei urmărește ca în următoarele luni să atragă investiții de 150.000 de euro.

Concluzii

Judecând după rapoartele și studiile ce vizează afaceri de turism apărute în presa de specialitate, putem spune că managementul riscului nu este ignorat nici în industria de turism. Cu toate acestea nu putem spune în ce proporții industria de turism este interesată de acest aspect, reprezentanții platformelor ce oferă informații despre companii nefurnizând informații până la publicarea acestui articol.
Luând în calcul situația mediului de afaceri din România, putem gerneraliza faptul că orice operator din turism cu peste 30 de angazați și o cifră de afaceri de peste 1 milion de euro anual are un cont pe una din platformele ce oferă informații despre firme.
La nivel de ansamblu, profitabilitatea sectorului turism este estimată să ajungă în acest an la peste 200 milioane de lei, un nivel dublu faţă de acum şapte ani, turismul românesc fiind pe un trend pozitiv, conform analizelor KeysFin.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previous Article

26 de milioane de pasageri transportați de Blue Air, în 14 ani de existență

Next Article

Targetare prin descentralizarea ofertei turistice, strategia pe care pariază Eden Travel

Related Posts
Total
0
Share