e-Alba Iulia, promovare turistică prin marketing proximity

Alba Iulia

Alba Iulia se numără printre puținele orașe din România cu o strategie coerentă de promovare online, strategie în baza căreia kit-ul de promovare a fost gândit să includă și o aplicație mobilă, motiv pentru care am luat legătura cu Liviu Stanciu, manager comunicare în cadrul proiectului pilot Alba Iulia Smart City, pentru a ne furniza mai multe informații despre aplicație.

Ce v-a determinat să faceți trecerea de la pagina de prezentare a turismului în Municipiul Alba Iulia de pe site-ul primăriei la o platformă de promovare separată față de site?

Nu cred că putem vorbi de o determinare în acest sens. Promovarea turistică a unui oraş ţine de felul în care acesta comunică, de felul în care se adresează turiştilor şi comunităţii locale.

Această comunicare nu se rezumă la un singur instrument, ci, aşa cum ştim cu toţii, cu cât mai multe canale şi modalităţi de promovare ai, cu atât eşti mai vizibil. După finalizarea lucrărilor de restaurare a Cetăţii Alba Carolina, s-a impus de la sine diversificarea instrumentelor de promovare şi, totodată, înmulţirea acestora. Şi nu ne referim aici doar la aplicaţia e-AlbaIulia, care a survenit mai târziu, ci la toate tool-urile de comunicare pe care le foloseşte municipalitatea albaiuliană la această oră: blogul oficial de turism www.viziteazaalbaiulia.ro, subdomeniul dedicat turism.apulum.ro, site-ul dedicat turiştilor în limba engleză www.visitalbaiulia.com, soluţia de descoperire a obiectivelor turistice cu coduri QR, pagina oficială de Facebook a Municipiului Alba Iulia, pagina oficială a proiectului Alba Iulia Smart City, pagina de Facebook a Cetăţii Alba Iulia, conturile de twitter, aplicaţia VisitAlbaIulia şi altele.

De ce ați optat pentru o aplicație construită de la 0 și nu pentru o platformă pre-existentă?

Explicaţia este simplă: e-AlbaIulia este o aplicaţie din cadrul platformei de smart city testată de către compania Orange, pe bugetul propriu, în cadrul proiectului pilot Alba Iulia Smart City. Lansarea oficială a proiectului a avut loc în data de 2 decembrie 2016, la Alba Iulia, dată la care a luat startul oficial şi proiectul nostru pilot de oraş inteligent. În acel moment, am avut agreate 14 soluţii smart împreună cu Orange, care urmau să fie testate în Alba Iulia. Printre acestea, pe verticala Turism, s-a aflat aplicaţia e-AlbaIulia, construită deja de către compania Zoniz şi implementată de către Orange. Practic, am primit o soluţie integrală pe care urma să o testăm.

CITEȘTE ȘI: Alba Iulia Smart City 2018: soluţii inteligente pentru turism

Ca să vă răspund şi la a doua parte a întrebării, vă mărturisesc, aşa cum o facem de fiecare dată  în comunicarea proiectului pilot, că orice soluţie digitală de care se poate bucura un oraş trebuie mai întâi testată în mediul real, pentru a evalua gradul de relevanţă pe profilul, infrastructura şi tendinţele digitale ale oraşului. Nu vorbim de opţiuni, ci vorbim de relevanţă: ne bucurăm de e-AlbaIulia şi o folosim în cadrul proiectului pilot în mod gratuit, tot ceea ce facem noi este să creăm conţinut digital pentru aceasta. Aplicaţia nu este practic construită de la 0, ci este o aplicaţie de marketing proximity adaptată pentru promovarea turistică. Structura e pre-existentă proiectului nostru pilot, în cadrul proiectului fiindu-i adăugate module suplimentare şi tweakuri utile promovării oraşului prin tehnologia Bluetooth şi beaconi.

Cine sunt oamenii care au coordonat dezvoltarea aplicației/proiectul din partea primăriei/consiliului județean? Au experiență anterioară în proiecte de promovare online a turismului la nivel local/județean?

Tocmai faptul că este o aplicaţie pilot ne-a permis nouă, municipalităţii, ca beneficiari să venim cu inputul nostru fundamentat pe nevoile oraşului. Dezvoltarea aplicaţiei a fost realizată de către oamenii de la Zoniz, compania proprietară, şi a fost adaptată promovării turistice a oraşului Alba Iulia cu ajutorul informaţiilor furnizate de către echipa de proiect Alba Iulia Smart City.

Consiliul judeţean nu are legătură cu proiectul Alba Iulia Smart City, prin urmare, din partea acestei instituţii, nu există nicio persoană implicată. Echipa de coordonare a conţinutului digital pentru e-AlbaIulia are experienţă anterioară în promovarea turistică a oraşului şi o expertiză deosebit de utilă în profilarea conţinutului pe oferta turistică a oraşului.

Au mai existat inițiative, la nivelul aparatului administrativ, de realizare a unor sisteme informatice centralizate de prezentare a potențialului turistic? La ce nivelul de implicare în turismul electronic au fost gândite: să ofere informații, să faciliteze rezervări sau plăți online?

Da, au existat. Cele mai importante sunt blogul oficial de turism, subdomeniul turism.apulum.ro şi toate canalele social media gestionate de către municipalitate, prin intermediul cărora promovăm oraşul. Acestea oferă informaţii în mod creativ şi dinamic, însă nu facilitează rezervări şi plăţi online.

Pe viitor urmăriți să faceți aplicația mult mai interactivă din punct de vedere turistic? De exemplu, să permiteți turiștilor să cumpere bilete la anumite muzee, să facă rezervări pentru cazare sau să cumpere direct din aplicație un city card.

Da, avem de gând să facem aceste lucruri, însă nu ştim de pe acum dacă le vom face în cadrul aplicaţiei e-AlbaIulia sau în altă platformă/aplicaţie de oraş. Suntem focusaţi pe oferte de tip bundle, în care să implicăm transportul public, intrarea la diferite obiective turistice, oferte din partea sectorului de ospitalitate, city card etc. Dar noi gândim lucrurile în perspectivă şi cu picioarele pe pământ: pentru a face ca aceste servicii să funcţioneze corect şi la capacitate optimă, e nevoie de conectivitate şi progres în digitalizare.

Tocmai de aceea am gândit proiectul pilot Alba Iulia Smart City, ca să netezim calea spre aceste deziderate, ca să creăm o echipă cu o experienţă solidă în digitalizare şi ca să deţinem informaţia la prima mână, adică să avem habar, ca entitate administrativă, de tot ceea de oferă piaţa din acest punct de vedere, mai ales de CUM oferă şi CÂT DE BINE se potriveşte pofilului oraşului nostru.

În vederea creării unui sistem eficient de management al destinaţiei, am observat că ați interconectat aplicația la o infrastructură smart de comunicare cu turiștii și alte instituții din aparatul administrativ. Cum gestionați acest lucru? Ați obținut rezultatele dorite? Se urmăresc acestea îndeaproape pentru a adopta noi strategii de promovare în activitatea turistică?

Aplicaţia este testată împreună cu platforma de content push pe beaconi prin tehnologie Bluetooth ca soluţie compactă, formată din aplicaţia e-AlbaIulia şi o reţea de senzori dispersaţi în cele mai importante zone de atracţie turistică din oraş.

Printr-un proiect POCA, finanţat anul trecut, a fost extinsă reţeaua de beaconi în tot oraşul, iar platforma a fost adaptată ca un instrument deosebit de util în comunicarea cu cetăţenii oraşului. Toate rezultatele sunt urmărite îndeaproape în vederea dezvoltării de module conexe în platformă pentru îmbunătăţirea permanentă a strategiei de comunicare.

Care este rolul centrelor de informare turistică în acest demers? Au acces la platformă pentru a actualiza informațiile la nevoie și pentru a o folosi în scopul oferirii de informații turistice turiștilor ce le calcă pragul?

În cadrul Primăriei Alba Iulia au fost desemnate câteva persoane care gestionează conţinutul platformei, implicit al aplicaţiei. Centrul Naţional de Informare Turistică este implicat în consultarea şi furnizarea conţinutului dedicat turiştilor care ne calcă pragul, însă nicio persoană din centru nu are acces la platformă în acest moment.

Dar al asociațiilor de promovare turistică? Doresc să se implice în furnizarea de informații sau consideră demersul inutil?

Nu există un interes în acest moment din partea asociaţiilor de promovare turistică. Acest lucru se datorează faptului că aplicaţia e-AlbaIulia nu a fost promovată ca o soluţie în acest scop, fiind în faza de proiect pilot. Au existat dialoguri cu sectorul HoReCa, unde există un interes mai pronunţat, însă materializarea folosirii ca instrument de promovare în acest sens ţine foarte mult de conţinutul furnizat de către aceste unităţi şi de atractivitatea ofertelor adresate turiştilor.

Puteți furniza câteva statistici legate de utilizarea aplicației mobile?

Din statistici, reiese faptul să există peste 1000 de instalări ale aplicației pe terminalele cu sistem de operare Android şi iOS (vorbim de e-AlbaIulia post-pilot, perioada 1 octombrie 2018 – 21 ianuarie 2019). În acest moment (21 ianuarie 2019), avem 952 de utilizatori activi, 88 de campanii şi un număr de 5500 de vizualizări ale acestora.

Care a fost investiția în dezvoltarea aplicației e-Alba Iulia și cum a fost finanțată?

În cadrul proiectului pilot – deci în faza de test e-AlbaIulia pentru promovare turistică – contribuţiile financiare pentru tot ce ţine de dezvoltarea aplicaţiei şi de funcţionalitatea acesteia sunt ale companiei Orange şi ale subcontractorului Zoniz.

Municipalitatea nu este implicată financiar în niciun proiect din cele 106 câte numără acum proiectul pilot Alba Iulia Smart City. În ceea ce priveşte e-AlbaIulia în faza de post-pilot, întreaga soluţie (aplicaţia, reţeaua de beaconi, platforma şi serviciile implicite) a fost achiziționată prin intermediul unei finanțări pe un proiect POCA.

Ce impact credeți că vor avea asupra industriei turismului aplicațiile ce funcționează pe bază de sharing economy?

Suntem pionieri în multe domenii de dezvoltare inteligentă care stau la baza progresului digital al oraşelor. Realitatea crudă este că România se află pe ultimul loc în ceea ce priveşte digitalizarea publică. Iar sharing economy fără alfabetizare digitală nu prea există. Când vorbim despre smart city şi servicii integrate smart, care să aibă în centru turistul şi cetăţeanul, nu administraţiile locale, ştim despre ce vorbim.

Sharing economy e pasul natural pe care îl face consumatorul de digitalizare şi pasionatul de călătorii sau city-break-uri. Lumea evoluează tot mai mult înspre descentralizare, iar noi, ca administraţie publică, nu putem decât să ne bucurăm că mai există încă un canal care poate aduce turişti în oraş. Facem tot mai multe lucuri peer-to-peer, aşa că peer economy sau sharing economy e doar un alt instrument care ne ajută, indirect, ce-i drept, la creşterea vizibilităţii şi atractivităţii oraşului.

O recenzie a aplicației poate fi parcursă pe blogul calatoruldigital.ro.

Alba Iulia e una dintre municipalitățile care au optat pentru o abordare mai avansată a unui ghid turistic digital, fără a se limita la o simplă aplicație mobilă de turism. Turiștii pot primi notificări în timp real despre evenimentele din oraș sau despre obiectivele turistice pe lângă care trec. Pentru a facilita acest lucru întreg orașul, inclusiv zona turistică, este împânzit cu hot spot-uri de acces la internet, inclusiv în transportul în comun. Rețeaua de internet este una specifică proiectelor smart city și permite conectarea la un hot spot de la 15-20 m distanță. Tehnologia permite municipalității să ruleze inclusiv sondaje în rândul turiștilor, putând lua acțiuni acolo unde se raportează deficiențe, dar și să dea liber acces start-up-urilor la datele colectate, iar acestea să dezvolte aplicații mobile utile turiștilor.

Articolul face parte dintr-o serie de recenzii de aplicații mobile de turism și interviuri cu dezvoltatorii și beneficiarii aplicațiilor, RoTravel Apps Indexce urmărește să contureze piața de turism online în zona de mobile și să promoveze aplicațiile mobile de turism dedicate României.

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

1 comments

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.