Despre Webstock 2010 şi turism online

Nu e un secret faptul că am fost prezent la Webstock 2010. E al doilea eveniment despre online la care particip, iar în cele ce urmează am să încerc să adaptez la aria turismului online câteva din ideile expuse în cadrul prezentărilor din sesiunile la care am luat parte.

Cum am făcut tot posibilul să respect regulile de conduită ce se aplică pentru participările la conferinţe, am ajuns la timp pentru a lua parte la prezentările de dimineaţă.

Primul vorbitor a fos însuşi Cristian Manafu, care a vorbit despre direcţiile social media şi reîntoarcerea utilizatorilor acestora la punctul de plecare pe care s-au bazat toate reţelele, comunitatea, grupul de prieteni pe care îi cunoşti în carne şi oase.

Prezentare Cristian Manafu (location based services)

Ca şi noi direcţii de dezvolare a reţelelor sociale, Cristian Manafu prevede, printre altele, un avânt al reţelelor sociale bazate pe servicii de tipul location based, cum sunt Foursquare sau Facebook Places.

Practic, astfel de servicii îţi permit să bookmark-uieşti cu ajutorul coordonatelor GPS locuri pe care le consideri interesante şi pe care doreşti să le împărtăşeşti cu prietenii tăi. Bineînţeles, astfel de servicii nu se limitează doar la exemplul de mai sus, în zona asta a turismului ele mai pot cuprinde, după cum urmează:

– Traffic Information, e.g., there is a traffic queue ahead, turn right on the A3.
[…]
– Law Enforcement, e.g., “ what is the speed limit on this road where I am at?”
[…]
– Location-Based Billing, e.g., free calls on your phone, in a particular location
– Leisure Information, e.g., “How do we get to the Jazz Club tonight from here?”
– Road Service Information, e.g., “Where is the nearest petrol station?”
– Directions, e.g., “I’m lost, where is nearest Metro station?”
– Vehicle Navigation, e.g., “how do I get back to the Interstate from here?”
[…]

Sursa: Alexander Zipf şi Rainer Malaka, Developing Location Based Services for Tourism, European Media Laboratory – EML – 69118 Heidelberg, Germania

Spre deosebire de Twitter, unde timeline-ul este îngropat de alte informaţii din fluxul fiecărui urmăritor căruia te adresezi, informaţiile sunt filtrate şi răspunsurile sunt aproape instante întrucât se interoghează o bază de date.

A urmat prezentarea lui Mădălin Vladu (Daedalus Millward Brown) despre studiul făcut asupra activităților din rețelele sociale din România, de unde reiese că românii sunt îndrăgostiţi de Facebook (în proporţie de 70%) în detrimentul Hi5, ceea ce ne duce cu gândul la faptul că Facebook-ul este o platformă bună pentru promovarea companiilor din turism.

Dacă luăm în calcul şi faptul că ~23% (un procent destul de mare pentru România, după spusele lui Marco Kind de la Vodafone) dintre cei ce au luat parte la studiu accesează reţelele sociale de pe telefonul mobile, ne justificăm din start tendinţa prevăzută de Cristian Manafu, având în vedere faptul că multe dintre serviciile de tip location based sunt dezvoltate pentru telefoanele mobile. Aici mai putem lua în calcul şi avântul dezvoltatorilor de aplicaţii mobile specifice (vezi Trip Journal, SpeedTraps).

Deşi prezentarea lui Marko Kind (Vodafone) începuse promiţător, a intrat în derizoriu odată cu axarea pe serviciile şi imaginea Vodafone în România şi mia puţin pe implicarea Vodafone în social media, un mediu destinat creării imaginii unui brand şi nu retail-ului. Să aibă dreptate?

Totuşi, a fost de reţinut faptul că viteza internetului mobil de la Vodafone este de până la 21.6 Mbps în aproximativ 16 mari oraşe şi zone turistice din România, ceea ce înseamnă că Vodafone a citit apetitul turiştilor români pentru internetul mobil în vacanţe. Fenomenul se poate justific prin faptul că românii caută informaţii la faţa locului.

Foto: Emil Dragota

Tot el vede viitorul în plăţile cu telefonul mobil (de exemplu, pentru mijoloacele de trasnport în comun) şi extragerea de informaţii cu ajutorul QR codurilor, subiecte pe care le-am mai dezbătut aici, pe blog, din punct de vedere al relevanţei pentru turism.

În aceeaşi sesiune de evenimente au ţinut prezentări şi Raluca Kişescu (Avon) şi Radu Ionescu (Kinecto) despre reţelele sociale nişate şi, respectiv, campanii de promovare în social media, ce nu se fac neapărat cu A-List bloggers, lucru valabil şi pentru companiile din turism ce se promovează online (ca exemplu de urmat vezi campania Prin Bucureştiul meu).

În cea de-a doua sesiune a Webstock 2010 au vorbit, printre alţii, şi Alexis Bonte (eRepublik Labs) şi Vlad Stan.

Prezentare Alexis Bonte la Webstock 2010

Alexis Bonte a pus accentul pe problemele actuale ale social media (ex.: zgomot şi intimitate) şi viitorul acestui mediu, printre care şi rolul pe care îl poate avea în recomandările de evenimente, turism şi shopping, ca şi mediu de propagare instantă a informaţiei.

Prezentarea lui Vlad Stan despre evoluţia mediei clasice, a ştiinţei şi internetului mai că m-a dus cu gândul la ceea ce se cheamă self replicating machines, după care am îndrăznit să plasez (ipotetic) într-un clopot al lui Gauss cele patru profile de consumatori/generatori de servicii online, în cazul nostru servicii de turism online, menţionate de acesta. Mai jos puteţi vedea un clopot al lui Gauss regândit …

Credeţi că este o curbă ideală pentru aria turismului electronic românesc? 🙂 Dacă nu, credeţi că se aplică fenomenului de turism electronic la nivel internaţional? Evident, valorile trebuie să le deducem … observaţi, vă rog, că trebuie să folosim o axă descrescătoare.

Ca şi strategie de business, mulţi din industria turismului ar avea de învăţat de la Dragoş Mănac. Pentru că, nu-i aşa, toată lumea se pricepe să facă turism. Îi puteţi urmări prezentarea aici.

După sesiunile introductive m-am mutat în sala dedicată sesiunii Communications, la care am asistat în prima jumătate. Sincer să fiu, cele discutate m-au făcut să îmi pară rău că nu am participat la Webstock în calitate de vorbitor pe tema probleme în prmovarea turistică cu ajutorul social media. Generalizând, majoritatea aspectelor le cunoşteam, faptul că (,) companiile din turism nu au suficientă putere încât să genereze suficient conţinut pozitiv pentru social media e sesizabil.

La pauză m-am mutat la Connections, unde Bogdana Butnar a vorbit despre latenţa culturală în social media şi felul în care volumul mare de informaţii transmis în acest mediu devine irelevant în cantităţi mari, ceea ce ne duce cu gândul la mişcările greşite pe care unele agenţii de turism le fac atunci când, pe conturile de Twitter şi Facebook, publică numai oferte ce se pierd în cele din urmă în fluxurile de mesaje ale celor ce le urmăresc.

Dragoş Bucurenci a punctat faptul că blogul îşi mănâncă timp, dar îţi aduce şi satisfacţii. Aşadar, cei ce mergeţi pe un blog de agenţie de turism, gândiţi-vă de 3 ori înainte, planificaţi-vă timpul, stabiliţi echipa, documentaţi-vă, evidaţi să îl folosiţi ca pe un pliant publicitar.

Andrei Roşca a vorbit despre fenomenul black swan, iar Cătălin Teniţă despre comunităţile online pe care le-a asociat cu satele, în care toată lumea se cunoaşte cu toată lumea.

Ideile de mai sus rămân deschise pentru dezbateri, iar pe final am să vă prezint pe scurt câştigătorii Webstock Awards 2010, proiecte din zona turismului online:

  • la secţiunea User Generated Content, pe locul 1 s-a clasat plimbarescu.ro;
  • la secţiunea Facebook Applications, locul 1 a fost ocupat de cei ce au dezvoltat Hotel Peeps, iar locul doi s-a acordat celor ce au dezvoltat aplicaţia Trip Journal pentru Facebook;
  • la categoria Others, câştigător a fost desemnat proiectul iubescbrasovul.ro, site axat pe evenimente.

Din câte ştiu eu drumliber.ro a intrat în competiţie, drept urmare să îl felicităm pe Florin pentru curaj.

Actualizare 24 septembrie 2010: Dintre proiectele intrate în competiție mai enumerăm Primii 20 de ani/Paralela 45 (categoria Special Projects), barcagii.com și topspots.ro (categoria Social Networking) și TabereCopii.info (categoria Others). [via blogdeturism.ro/via turismark.ro]

P.S. Am asistat la o parte din conferinţei alături de Iulian Bacain, am schimbat idei cu Cătălina Bănică, am povestit cu Andreea Ceteraş şi Vlad Ionescu, ne-am salutat cu Florin de la drumliber.ro şi Victor Caraş.

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

14 comments

Pingback: Fost-am la Webstock | Taradaciuc's Blogtography

Cătălina, ia să vedem noi cât de atentă ai fost.

În timpul prezentării lui Adrian Soare, Cum să îți distrugi relația cu ajutorul status-urilor de pe Facebook, un domn din sală s-a ridicat în piciore și a spus că el a făcut două conturi și le-a pus într-o relație.

Care sunt acele conturi? 🙂

Hint: răspunsul are legătură cu cei se deplasează pentru călătorii și nu numai.

Mulțumesc!

Am urmarit cele spuse de prezentatorii evenimentului .

Concluzia : multa gargara . Esenta zero .

Andrei Rosca- lebede negre . Sa fim pregatiti pentru ce urmeaza . Tot papam informatie mestecata de 20 de ani de la tot la felul de guru .

Bogdana Butnar -Eu nu pun poze pe Facebook, dar vi le arat . Eu nu am prieteni, dar le citesc comentariile .

Dragoş Mănac – Ai vazut ? Pot sa fac stand up comedy dintr-un subiect serios .

Evenimente pentru gura casca .

Gură cască ești dacă te prezinți acolo fără nici un scop.

Eu am fost acolo și, după cum bine vezi, am putut adapta cele auzite la aria mea de interes.

Și, în plus de asta, astfel de evenimente îți facilitează închegarea de relații cu cei din aria ta de interes.

Goana dupa trafic (fie el si irelevant) nu cunoaste limite:

http://www.tourismguide.ro/x/am_fost_acolo/

Inspirati de succesul site-ului omonim, profesionistii de la „TourismGuide.ro” incearca sa rupa macar o firimitura din traficul baietilor de la „AmFostAcolo.ro” 🙂

In continuare „mersul trenurilor” si „informatii cfr” sunt cele mai bune cautari ale lor dar „am fost acolo” vine tare din urma.

http://www.alexa.com/siteinfo/tourismguide.ro#

Ce nu face omul pentru un trafic mai mare… Conteaza ca e irelevant? Palmaresul e important!

Just me,

Interesanta metodă de a face trafic, dar nelămurirea mea e alta: de ce ai ales să laşi comentariul la acest articol când pe acelaşi blog ai alte trei articole care fac direct referire la tourismguide.ro , sau

Pingback: Sunt importante serviciile de geo-localizare pentru turismul online?
Pingback: Vorbitori din turism, mobile și blogging de călătorii la secțiunile #webstock12 | Ghid Turistic Digital 2.0

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.