Bine aţi venit în viitor. Follow-up: 5 tendințe digitale pentru industria de turism din .ro

laptop, travel, girl, outdoor

laptop, travel, girl, outdoor

Foto: Ed Yourdon, One of the rare non-Apple laptops seen in an otherwise cool park full of cool people via Flickr, Creative Commons Attribution

Nu ştiu cât de potrivit vi se pare vouă titlul articolului, dar eu îl găsesc mai mult decât potrivit pentru a face o retrospectivă a celor 5 tendinţe digitale în industria turistică pe care le-am evidenţiat anul trecut și le-am detaliat în articolul de aici. Plus de asta este o completare, sper eu, a radiografiei pe care a făcut-o Narcisa agențiilor de turism în cadrul eTravel Conference, în octombrie 2014.

Zona mobile, noul Eldorado al operatorilor din turism

smartphones

Foto: Phil Roeder, Smartphone Evolution via Flickr, Creative Commons Attribution

Deși eu, personal, am considerat anul 2012 anul mobile în turism, anul 2013 a venit și cu mai multe surprize.

  • Au apărut multe aplicații mobile pe zona HoReCa (QRest, Chef Buzu, TastyTrip, Food Panda etc.);
  • au păstrat o constantă aplicațiile mobile dedicate agențiilor de turism (Activ Tours, spin-off-uri ale aplicației Paralela 45 etc.);
  • s-au înmulțit aplicațiile mobile de tip ghid turistic (PanoGuide, Sibiu City App).

Pentru ca operatorii din turism să înțeleagă publicul la care se pot expune printr-o aplicație mobilă, țin să menționez faptul că din martie 2012 și până în martie 2013, numărul conexiunilor active la internet mobil a crescut cu 60%, conform statisticilor ANCOM.

De asemenea, în 2013 au fost estimate aproximativ 23 de milioane de SIM-uri active și 5 milioane de terminale de tip smartphone. Mai multe informații despre piața de mobile găsiți în infograficul de mai jos, marca Breeze Mobile.

infografic, romania, breeze mobile

Ca o completare la infograficul de mai sus avem o statistică recentă de la ANCOM, din care se conturează cele trei tipuri de utilizatori de internet pe mobil:

  • utilizator ocazional de internet mobil: consum mediu de 33MB trafic de internet/lună
  • utilizatorul mediu de internet pe mobil: consum mediu de 100MB trafic de internet/lună
  • utilizatorul intensiv de internet pe mobil: consum mediu 300MB trafic de internet/lună

Cu siguranță companiile din turism se adresează în mare parte unor utilizatori medii de internet pe mobil, drept pentru care conținutul trebuie să fie optimizat pentru dispozitivele mobile, astfel încât aplicațiile sau versiunile mobile ale siturile să facă cât mai puțin trafic. Dacă luăm în calcul și timpul mediu pe care românii îl petrec online pe smartphone, 18 minute în medie, atunci și conținutul trebuie ajustat pe măsură. Cine are timp de povești fără sfârșit? Iar dacă mai luăm în calcul și tarifele din roaming, ajungem la concluzia că aplicația mobilă trebuie să funcționeze și offline.

Maturizarea blogosferei de turism din .ro

blogosfera, travel, turism

Foto: Anda Stănciulescu, hailabord.ro

Aici nu prea mai sunt multe de spus. Trebuie menționat faptul că există o comunitate închegată, care poate acționa atunci când este nevoie. Și aici mă refer la comunitatea bloggerilor de turism, ce în prezent numără aproximativ 270 de membri și, ocazional, rulează campanii de promovare turistică, conștientizare ale unor probleme în turism etc.

Cel puțin 5 bloguri de turism sunt prezente frecvent în campaniile derulate de diverși operatori din turism, 3 dintre acestea fiind bloguri colective. Vorbim aici fie de campanii rulate individual cu bloggerii în cauză, fie de campanii comune.

Un alt lucru care ar fi trebuit să fie luat în calcul de operatorii din turism e faptul că bloggerii au început să organizeze pe cont propriu ieșiri cu cititorii blogurilor lor (vezi taberele viajoa.ro) sau campanii (vezi campania Colindăm România, TravelGirls.ro). Acest lucru denotă faptul că bloggerii pot fi mai mult decât simpli ambasadori, ei pot deveni și consultanți de destinație pe lângă agențiile de turism.

Personal, estimez blogosfera de călătorii la peste 650-700 de bloguri, din care aproximativ 300 de bloguri active.

Situl agentiei de turism, entry point in sediul fizic al agentiei

La sfârșitul lui 2013, conform unui comunicat vola.ro, 80% din pachetele turistice se vindeau prin intermediul agențiilor de turism click and mortar. Haideți să vedem care e situația la ora actuală în top 10 agenții de turism din punct de vedere cifră de afaceri:

Nume Agenție Sit web Rezervare Online Plată Online Sit Mobil? Aplicație?
Happy Tour www.happytour.ro Formular Nu Nu Nu
www.prestigetours.ro Formular Nu Nu Nu
www.paravion.ro Da Da Da Da
Eximtur www.eximtur.ro Formular Nu Nu Nu
www.fly.ro Da Da Nu Nu
Christian Tour www.christiantour.ro Da Da Nu Da
Perfect Tour www.perfect-tour.ro Formular Nu Nu Nu
Formular Nu Da Nu
vola.ro www.vola.ro Da, bilete avion/Formular pachete Da, bilete avion Nu Nu
Accent Travel & Events www.accenttravel.ro Da Da Nu Nu
www.traveo.ro Da Da Da Nu
Hotel Air www.hotelair.net N/A, B2B N/A N/A N/A
Business Travel Turism www.businesstravel.ro N/A, B2B N/A N/A N/A
Mareea www.mareea.ro Da Da Nu Da
Prompt Service www.cocktailholidays.ro Formular Da Nu Nu

Din cele 10 agenții de turism din top 10 furnizori de pachete turistice după cifra de afaceri, doar 3 agenții sunt certificate trusted.ro.

Cum în 6 din cele 10 cazuri de mai sus rezervarea se face încă prin intermediul unui formular online, tind să cred că mare lucru nu s-a schimbat, sediul agenției rămânând baza în rândul agențiilor de turism click and mortar.

Social Media vs. vanzari

Este adevărat, canalele social media te ajută să comunici pentru a vinde. Vei vinde efectiv? Posibil. Ca hotel ai posibilitatea asta, datorită aplicațiilor de booking care au ajuns și pe Facebook. Și ca agenție de turism poți vinde pachete turistice, folosidu-te de una dintre aplicațiile de f-commerce existente pe piață. Orice actualizare care redirecționează relevant fanul, urmăritorul, utilizatorul unei rețele sociale către platforma de comerț online poate fi considerat un call to action și poate asigura conversii.

Dar pentru a avea ca rezultat final vânzarea trebuie să știi cum comunici. Indiferent de canalul social media ales, trebuie să îți știi obiectivele, apoi să îți stabilești un plan editorial și să te apuci de treabă, iar mai apoi să știi să le măsori.

În mare, în social media vorbim de customer care pre și post vânzare, partajare de conținut cu focus pe interesele tale, promovarea ofertelor din portofoliul agenției de turism cu scopul de a vinde. Primele 2 activități vor fi cele care îți vor antrena fanii sau urmăritorii în discuții, cea din urmă activitate îți poate dăuna dacă este practicată în exces. Specialiștii social media îți vor recomanda posturile cu oferte cu o frecvență de 2 postări comerciale din 10. Eu cred că vei descoperii ceea ce funcționează pentru business-ul pe care îl coordonezi, doar dacă testezi. Contează foarte mult și audiența.

Proiecte conexe in turism

Cu siguranţă proiecte conexe au fost multe, în schimb, atenţia mi-a fost atrasă mai spre sfârşit de 2013, început de 2014 de către proiectele de conţinut ce se dezvoltă ca bloguri pe lângă agenţiile de turism, şi asta pentru că îmi confirmă un lucru pe care l-am analizat cu doi ani în urmă.

Poate vedeam aceste proiecte transpuse în aplicaţii mobile, dar cred că într-un an de zile vor fi optimizate pentru acest mediu, oferind utilizator o cu totul altă experienţă, spre deosebire de aplicaţiile cu ofertele agenţiilor.

Vorbesc aici de proiecte ca travelbuzz.ro (Accent Travel), travelica.ro (Click Travel), black-sea.travel (Icar Tours).

Practic, aceste proiecte au rolul de a educa publicul înainte ca acesta să treacă la etapa de cumpărare.

De asemenea, am mai remarcat proiecte de branding prin gamification sau prin susținerea de proiecte universitare.

Dacă și tu ai identificat tendințe în turismul online din .ro, te invit să le împărtășești în comentarii. De asemenea, mă poți completa în materie de exemple sau mă poți critica. E normal ca părerile să fie diferite de la om la om, mai ales când cei ce le emit activează în diferite zone de interes ale industriei turistice.

About Petruș Lungu

Absolvent de Turism - Sevicii în cadrul ASE București, licență în domeniul turismului electronic, masterand în sisteme informatice pentru managementul proceselor economice, pasionat de turismul electronic în toate formele sale (online, digital, virtual). Mai multe detalii aici.

Related posts

3 comments

Petrus, o sa te rugam sa faci un mic update. 🙂
Avem si noi o aplicatie pentru cautarea si rezervarea de vacante Christian Tour. Momentan doar pe IOS dar in scurt timp vom adauga si varianta de Android. 🙂
O poti gasi aici:
Multumim!

Salut, Victor!

Așa cum am menționat în timpul prezentării, nu am intenționat să redau liste complete, ci doar exemple. 🙂
Am actualizat tabelul, în schimb. Mulțumesc!
Ce-i drept, nu știu cum se face că am ratat lansarea aplicației.

O zi bună!

P.

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.